null

Bouw! voor een sterke leesstart

Het enige echt effectieve interventieprogramma dat kinderen helpt bij het aanvankelijk lezen.

Bouw! is jouw partner in het preventief ontwikkelen van leesvaardigheid. Met focus op klank-tekenkoppeling, fonemisch bewustzijn, adaptieve software en persoonlijke tutoren, leggen we samen een stevig fundament.

Bouw! voor een sterke leesstart

(H)erken je dit?

  • Leesproblemen vroegtijdig signaleren is cruciaal, maar vaak een uitdaging.
  • Niet alle kinderen krijgen de juiste ondersteuning bij voorbereidend en aanvankelijk lezen.
  • Achterstanden leiden al te vaak tot frustratie en toekomstige leerproblemen.

Bouw! biedt de oplossing:

  • Vroegtijdige Detectie: Bouw! helpt bij het vroegtijdig herkennen van risico's op leesproblemen.
  • Effectieve Interventie: Biedt concrete strategieën om de leesvaardigheid te verbeteren voor dat achterstanden ontstaan.
  • Methode-Onafhankelijk en aanvullend: Eenvoudig te integreren in bestaande lesmethoden.
Klik hier om een demo te bekijken

Ga voor een sterk taalbeleid:

✓ 60% Minder leesproblemen
✓ Focus op letter-klankkoppeling
✓ De meerwaarde van tutorlezen

Bouw! helpt je ook om de nieuwe minimumdoelen te halen:

✓ Focus op woordenschat en taalbegrip
✓ Actieve ondersteuning
✓ Versterking van het curriculumdenken

Getuigenissen over Bouw!

Bestel Bouw!

Schoolabonnement Bouw!
Schoolabonnement Bouw!

Softwarelicenties voor onderwijsinstellingen. Schaf Bouw! meteen aan en krijg er de Ga-van-Start training gratis bij zodat je vlot aan de slag kan én je kunt ons elk moment contacteren.

Word pilootschool

Een pilootproject biedt je de mogelijkheid om Bouw! met de juiste kennis en begeleiding uit te proberen en te ontdekken hoe je het programma effectief integreert in jullie onderwijsaanpak.

Offerte aanvragen

Heb jij een bestelbon nodig of wens je Bouw! op scholengroepniveau aan te schaffen, vraag dan hier jouw vrijblijvende offerte op.

Extra informatie

  • Meer over het onderzoek dat de effectiviteit van Bouw! bevestigt
    Wat maakt Bouw! anders dan andere taalprogramma's? De wetenschap!
     
     
     
    Bouw! is niet zomaar een game of digitaal programma. Bouw! het is gebaseerd op jarenlang onderzoek door de Universiteit van Amsterdam. Sinds 2014 volgen wetenschappers, onder leiding van Prof. Aryan van der Leij, de resultaten.
     
    → De conclusie? Twee langlopende studies tonen aan: Bouw! vermindert leesproblemen met ruim 60% bij correct gebruik (3 x 20 minuten per week). Lees hier meer over het onderzoek.
     
     
     
     
    Maar ook Vlaamse wetenschappers staan achter dit programma. Prof. Ghesquière en Prof. Vandermosten pleiten voor vroege interventie!
     
    → Prof. Pol Ghesquière (KUL), bekend van de dyslexieparadox (Lexima Magazine editie 2022), geeft aan dat de beste periode om interventies te doen om mensen met dyslexie te helpen, ligt tussen het 3de kleuter en het 1ste leerjaar.

    Bekijk het filmpje met Prof. Ghesquière hier.

    → Prof. Maaike Vandermosten (KUL) gebruikte indicaties in de 3de kleuterklas in haar onderzoek naar de bepaling van het cognitief risico op dyslexie.

    En Dr. Kirsten Schraeyen en Dr. Astrid Geudens zijn van mening dat een preventieve aanpak rendeert voor elk kind. Met name ook voor kinderen die opgroeien met één of meerdere andere moedertalen. Ze baseren hun inzichten op onderzoek dat duidelijk laat zien dat er kansen liggen in een vroege preventieve aanpak. Ze schreven hierover een artikel in Lexima Magazine 2023.

     

  • De kracht van tutorlezen en de tutorwerking

    Bouw! tutorlezen? Dat is elkaar versterken!

    Peer tutoring, waarbij oudere leerlingen jongere leerlingen begeleiden, heeft al decennia lang bewezen effecten: betere leerprestaties (met name in lezen), verbeterde sociaal-emotionele ontwikkeling, en meer zelfvertrouwen en leesmotivatie bij zowel de tutor als de leerling (Ali, Anwer & Abbas, 2015; Talbott, Trzaska & Zurheide, 2017; Alegre et al., 2020).

    • Integreer peer tutoring tijdens bestaande tutorlezen-momenten.
    • Zet oudere leerlingen in als tutoren
    • Wissel af of vul aan met stagiairs, vrijwilligers, leesouders of geëngageerde(jong)gepensioneerden die een rol willen spelen in de tutorwerking.


    Het is vooral belangrijk de tutorwerking te organiseren op een manier die past bij jouw school en leerlingen!

     

    Ben je onderwijsprofessional? Lees dan ook het artikel ‘Bouw! tutorwerking, een puzzel om samen te leggen.’

  • De onderdelen van en toegang tot Bouw!

    Bouw! is een adaptief en uitgebreid programma dat is ontworpen om de leesvaardigheid van leerlingen te verbeteren, vanaf de basis tot complexere structuren.

    Het bestaat uit 13 hoofdstukken (bouwdelen) met meer dan 500 online lessen, gevarieerd in 6 verschillende lestypen (3 instructielessen, 3 herhalingslessen). Om de vooruitgang te monitoren, zijn er een instaptoets, een eindtoets en tussentijdse toetsen.

    Het programma past zich automatisch aan het cognitieve niveau van elke leerling aan. Op basis van de toetsresultaten selecteert Bouw! de meest geschikte oefenlessen. In 'Bouw! Start' leren leerlingen zonder leeservaring letters, lettercombinaties en eenvoudige woorden. Dit is ook de ideale start voor kinderen die moeite hebben met klank-tekenkoppelingen en woordsynthese. Zodra de basis gelegd is, gaan de leerlingen verder met 'Bouw! Verder', waar ze woorden met complexere structuren leren, zoals medeklinkerclusters en samengestelde woorden.

    Als begeleider krijg je via Lexipoort, het klantportaal van Lexima, toegang tot alle leerlingresultaten. Het leerlingenoverzicht geeft je snel inzicht in de voortgang, oefentijd en afgeronde lessen. Je kunt zelfs tot in detail de gemaakte fouten analyseren. Alle informatie is overzichtelijk gebundeld onder de knoppen Voortgang, Oefentijd per Week en Lessenoverzicht, waardoor je de leerlingen optimaal kunt begeleiden.