Wat maakt Bouw! anders dan andere taalprogramma's? De wetenschap!
Bouw! is niet zomaar een game of digitaal programma. Bouw! het is gebaseerd op jarenlang onderzoek door de Universiteit van Amsterdam. Sinds 2014 volgen wetenschappers, onder leiding van Prof. Aryan van der Leij, de resultaten.
→ De conclusie? Twee langlopende studies tonen aan: Bouw! vermindert leesproblemen met ruim 60% bij correct gebruik (3 x 20 minuten per week).
Lees hier meer over het onderzoek.
Maar ook Vlaamse wetenschappers staan achter dit programma. Prof. Ghesquière en Prof. Vandermosten pleiten voor vroege interventie!
→ Prof. Pol Ghesquière (KUL), bekend van de dyslexieparadox (Lexima Magazine editie 2022), geeft aan dat de beste periode om interventies te doen om mensen met dyslexie te helpen, ligt tussen het 3de kleuter en het 1ste leerjaar.
Bekijk het filmpje met Prof. Ghesquière hier.→ Prof. Maaike Vandermosten (KUL) gebruikte indicaties in de 3de kleuterklas in haar onderzoek naar de bepaling van het cognitief risico op dyslexie.
En
Dr. Kirsten Schraeyen en Dr. Astrid Geudens zijn van mening dat
een preventieve aanpak rendeert voor elk kind. Met name ook voor kinderen die opgroeien met één of meerdere andere moedertalen. Ze baseren hun inzichten op onderzoek dat duidelijk laat zien dat er kansen liggen in een vroege preventieve aanpak. Ze schreven hierover een artikel in Lexima Magazine 2023.