De kern van Lezergame

Lezergame biedt oefeningen op maat en is aantrekkelijk voor de leerlingen. Dankzij de transparante opbouw van het programma kun je eenvoudig differentiëren. Zo bieden de games de optie om woordenrijtjes op een prikkelarme manier te oefenen. Daarnaast is er de keuze tussen actieve leesspelletjes, waarbij het kind luidop moet lezen, of passieve leesspellen, waarbij de computer voorleest. De game bevat spelletjes met of zonder tijd, met aanpasbare leessnelheid en met gesproken speluitleg. Zo kunnen de leerlingen snel zelfstandig aan de slag met Lezergame. De keuze tussen oefenspel en vrij spel werkt motiverend en zorgt voor afwisseling. Via een klassikale inzet vindt Lezergame z'n plaats binnen de brede basiszorg. In de zorgklas kun je het materiaal individueel inzetten of in groepjes met gelijklopend niveau. Ook thuis verder oefenen kan.

 

Nieuw: Lezergame dashboards
Deze online rapportagetool biedt je een duidelijk overzicht van alle leerlingen die met Lezergame werken, een overzichtelijke visuele samenvatting en een gedetailleerd foutenoverzicht van het oefentraject. Je filtert de rapportage op basis van tijdsinterval (laatste week / laatste 30 dagen /...). De download- en afdrukmogelijkheid om het gedetailleerde foutenoverzicht toe te voegen in het LVS of om tijdens oudercontact/klassenraad te consulteren. 

 

 

Het totale Lezergame pakket

De games sluiten naadloos aan op de rest van de Lezergame-leestraining die bestaat uit leesboeken en oefenmappen. Te koop via Pelckmans-Abimo. Lezergame bestaat uit 3 leesboxen met telkens 6 leesboeken vol spannende avonturen die de figuurtjes Run, Bit en Zip tot leven brengen.

 

Je kunt de game Lezergame prima afzonderlijk inzetten als verrijking, extra speelse oefening of als remediëring en dit zowel klassikaal als in de individuele zorg. Gebruik je naast de game ook de leesboeken en oefenmappen, dan werkt dit versterkend

 

Demo of webinar kijken?

Wil je weten hoe Lezergame leerlingen extra motiveert en hen zo als het ware ongemerkt laat werken aan beter leren lezen? Bekijk dan de demo of de webinar.

 

Op zoek naar verdiepende informatie? Klik hier 

 

Opgelet! 

Kies de juiste staffel op basis van het totaal aantal leerlingen van jouw school. 

De getoonde prijs houdt rekening met de inzetbaarheid van het programma. Lees hier meer.

Lezergame

Leesproblemen wegwerken

Lezergame is een educatieve leesgame voor élke jonge lezer. De remediërende software kan ingezet worden bij aanvankelijke en meertalige lezertjes (6 – 8 jaar) die vastlopen in het leesproces. Verrijkend of  als speelse extra oefening klassikaal, thuis of in de zorg, met Lezergame werkt elk kind zelfstandig en op eigen niveau. Voor multi-users nu uitgebreid met rapportagetool 'Lezergame Dashboards'.

 

    • Al spelend participeert de leerling actief aan het leesproces
    • Drie trajecten: letters, eenlettergrepige en meerlettergrepige woorden
    • Het educatieve concept is van Martine Ceyssens, logopediste, lector aan de UCLL en auteur van o.a. “Mijn kind heeft dyslexie”.

Lezergame gratis uitproberen tijdens de actie 'remediëren' van 2 okt. t/m 30 nov.? Klik hier

Lezergame bestellen? Klik hieronder het product van je keuze

Meer over de nieuwste ontwikkeling Lezergame Dashboards.

Wist je dat ...

Actie Remediëren: Gratis uitproberen van 2/10 t.e.m. 30/11 + westrijd!
Heb je leerlingen in de klas met een leesachterstand? Bied dan gerichte individuele hulp om de leerling te laten bijbenen in lezen. Wegwerken van achterstand is belangrijk om demotivatie, frustratie en latere uitval te vermijden.

  • inzetten op groeien in technisch lezen is nodig voor een goed tekstbegrip (begrijpend lezen)
  • systematische aandacht voor de koppeling tussen klanken, letters en lettercombinaties is positief en wenselijk
  • dankzij de klein stappen ervaart het kind regelmatig succes en krijgt het plezier in het oefenen

acties najaar 2023_banner rem_150dpi

De actie:
  • loopt van ma 2/10 t/m do 30/11
  • je probeert Lezergame in die periode helemaal gratis uit
  • je kunt je ook aanmelden om tegelijkertijd BLOON (spelling) en Rekenheld (rekenen) gratis uit te proberen
  • na je aanmelding ontvang je de link naar een online Ga-van-start-training
  • in de loop van de proefperiode krijg je digitale ondersteuning
  • zonder opzeg vloeit de proefperiode vanaf 1/12 over in het betalend abonnement waarop je intekende. Tot dan kun je Lezergame op elk gewenst moment beëindigen via een kort opzeggingsmailtje naar consulenten@lexima.be.
  • naast de actievoorwaarden gelden ook de algemene en abonnementsvoorwaarden die je hier vindt.
  • ga je na de uitprobeerperiode verder met Lezergame, dan krijg je 25% korting op je eerste factuur.

Wat moet je hiervoor doen?
Plaats het Lezergame abonnement volgens jouw schoolgrootte en voorkeur in de Lexima webshop na het aanmaken van je account. Bij het afrekenen krijg je een korting van 100% waardoor je niets hoeft te betalen.

Doe mee aan de wedstrijd en maak kans op een lesuur met actieve werkvorm!
Heb je de korte Ga-van-start-training helemaal doorlopen tijdens de uitprobeerperiode? Dan maak jij kans om als winnaar uit de bus te komen. Uit alle deelnemende scholen die de training doorlopen hebben, trekken we een aantal winnaars. Als winnaar bekom je een lesuur gegeven door één van onze trainer-adviseurs en ingevuld met een leuke actieve werkvorm voor de hele klas rond het uitgeprobeerde programma. Je kunt het lesuur aanvragen voor het 2de semester (na de Kerstvakantie). Datum en uur worden onderling afgestemd en vastgelegd. Probeerde je tijdens de actieperiode meer dan één programma en volgde je telkens de training, dan mag je bij winst zelf kiezen rond welk uitgeprobeerd programma het lesuur in jouw klas ingevuld wordt. Deze actie betreft de programma's Lezergame, BLOON en Rekenheld. Met dit lesuur kan je meteen ook een aantal leergebiedoverschrijdende eindtermen rond ICT afvinken!

Ontdek ook onze vormingsactie van 11/09 t.e.m. 19/11!
Je krijgt 15% korting op alle live en online vormingen. Bij vormingen waarbij de data onderling afgesproken worden, mag de vormingsdatum buiten de actieperiode vallen. Bekijk snel ons Academie-aanbod!

Nieuw voor multi-user licenties: Lezergame Dashboards rapportagetool
Wat houdt Lezergame Dashboards in?
  • Een online tool met duidelijk overzicht van alle leerlingen die met Lezergame werken.
  • Een overzichtelijke visuele samenvatting en gedetailleerd foutenoverzicht van het oefentraject van het kind.
  • Een filter op basis van tijdsinterval (laatste week / laatste 30 dagen / ...).
  • Een download- en afdrukmogelijkheid om het gedetailleerde foutenoverzicht toe te voegen in het LVS of om tijdens oudercontact/klassenraad te consulteren.

Waarom is Lezergame Dashboards van grote meerwaarde voor jouw school?
  • Als leerkracht hoef je de fouten niet meer apart te noteren, bij te houden,... om fouten te analyseren en aangepaste oefeningen aan te bieden. Via het dashboard zie je in één oogopslag waar de leerling nog extra oefening nodig heeft.
  • Vraag je leerlingen om ook thuis te oefenen? Met het dashboard kan je ook de ouderparticipatie monitoren.
  • Het dashboard geeft je zicht op de effectieve leestijd van de leerling.

Martine Knuts (logopediste) - VBS Bijzonder Onderwijs De Berk is laaiend enthousiast!
"De dashboards zijn heel makkelijk in gebruik, spreken voor zich en kunnen echt intuïtief gebruikt worden. De weergave is heel overzichtelijk en de resultaten zijn direct consulteerbaar na het oefenen. Ik hoef geen notities meer te nemen bij het oefenen in Lezergame, de leerling krijgt nu volle aandacht en focus!"

Hoe bekomt je school Lezergame Dashboards?
Lezergame voor schoolbrede abonnementen bestaat vanaf nu steeds uit de combinatie spel én Dashboards. De Dashboards komen automatisch beschikbaar voor alle Lezergame schoolbrede abonnementen op www.lezergame.lexima.be. Je logt in met dezelfde gebruikersgegevens als bij het spel Lezergame.

Bij aanschaf van Lezergame krijg je meteen ook de nodige instructies mee voor een gratis "Ga van start" - training om er snel en correct mee aan de slag te gaan. Ken je het spel Lezergame al goed? Stuur dan een mail naar consulenten@lexima.be voor meer info. Lezergame dashboard_Lexima_met titels
Hoe kun je Lezergame inzetten?
Je kunt de games, de oefenmappen en de leesboeken los van elkaar gebruiken, maar de verschillende onderdelen versterken elkaar als je ze combineert. Dankzij de transparante opbouw kun je zeer eenvoudig combinaties maken en differentiëren en motiveren in jouw klas of groep.

  • Pre-teaching: Zwakkere lezers krijgen voor een leesles alvast een oefening op de lesstof. Zo zijn ze beter voorbereid en staan ze sterker tijdens de eigenlijke les.
  • Re-teaching: Je herhaalt wat in de klas aan bod kwam. Het kind oefent nogmaals die aspecten die aansluiten bij zijn/haar leesbehoeften.
  • Lezen in context: Het is belangrijk om bij leesproblemen de leesmotivatie te blijven stimuleren. Dat kan door de technische leesoefeningen te koppelen aan boeiende leesteksten.


  • Lezergame en het LEAPS-project (ITEC)
    De ontwikkelafdeling van Lexima (destijds Sensotec) werkte als technische partner mee in dit project. Het research project bracht heel wat interessante inzichten.

    “Het LEAPS-project paste perfect binnen de missie van imec’s Smart Education-programma. Dit programma is bedoeld om op feiten gebaseerde technologieën te ontwikkelen die menselijke ontwikkeling in verschillende facetten mogelijk maakt. LEAPS liet zien hoe samenwerking tussen de belangrijkste spelers in de EdTech-industrie, onderzoeksinstellingen en scholen essentieel om de digitale revolutie in het onderwijs te stimuleren.

    De studies toonden aan dat kinderen evenveel leren bij gebruik van tablets als via de traditionele methode. Met adaptief leren echter krijgt de leerling het systeem sneller onder de knie.

    usp-icon-rebrand Voor aanvankelijke of anderstalige lezertjes
    usp-icon-rebrand Ondersteuning op maat
    usp-icon-rebrand Methode-onafhankelijk