
Dankzij Bouw! zetten een aantal kinderen stappen die wij puur menselijk niet hadden kunnen zetten.
Ieder kind verdient gelijke kansen. Een goede leesvaardigheid is daarbij van groot belang. Bouw! helpt leerlingen in het 3de kleuter en 1ste leerjaar die risico lopen op leesproblemen. Bouw! voorkomt heel wat frustraties en biedt hen de beste leesstart.
In Vlaanderen gingen al heel wat scholen tevreden aan de slag met Bouw! In Nederland ondersteunt Bouw! nu al bijna 180.000 kinderen.
Toegankelijk via LeerID, SSO Vlaamse overheid
Als school heb je verschillende opties:
Ben je een scholengroep? Vraag dan een offerte op maat aan via relaties@lexima.be.
Investeer in succes met onze trainingen:
Klaar om te starten? Klik op de juiste tegel hieronder om Bouw! te bestellen en geef je leerlingen de beste kans op leessucces!
Maak als school gedurende twee maand kosteloos kennis met de programma-omgeving, functies en het gebruiksgemak van Bouw!.
Een pilootproject is kostenbesparend en biedt inzicht in de effectiviteit en het potentieel van Bouw! vóór de aanschaf. Met persoonlijke 1-op-1 begeleiding krijg je de kans om de het programma optimaal te benutten en te ervaren hoe het bijdraagt aan het bereiken van de leerdoelen.
Na afloop ga je naadloos over naar een abonnement of stop je zonder verplichtingen.
Als therapeut of particulier probeer je Bouw! 1 maand gratis uit.
Leesproblemen kunnen vaak al in de kleuterklas worden voorspeld. Belangrijke risicofactoren zijn:
Vroegtijdige screening, zoals de Koalatest, is essentieel. Voor risicoleerlingen in de oranje of rode zone kan Bouw! als (onderdeel van een) taalintegratietraject ondersteunen.
Prof. Pol Ghesquière (KUL), bekend van de dyslexieparadox (Lexima Magazine editie 2022), geeft aan dat de beste periode om interventies te doen om mensen met dyslexie te helpen, ligt tussen het 3de kleuter en het 1ste leerjaar.
Bekijk het filmpje met Prof. Ghesquière hier.
Prof. Maaike Vandermosten (KUL) gebruikte indicaties in de 3de kleuterklas in haar onderzoek naar de bepaling van het cognitief risico op dyslexie.
Dr. Kirsten Schraeyen en Dr. Astrid Geudens schreven een artikel rond meertaligheid en leesproblemen in Lexima Magazine 2023. Zij zijn van mening dat een preventieve aanpak rendeert voor elk kind, ook voor kinderen die opgroeien met één of meerdere andere moedertalen. Ze baseren hun inzichten op onderzoek dat duidelijk laat zien dat er kansen liggen in een vroege preventieve aanpak.
Het grote verschil met andere programma's en games die taal stimuleren? De wetenschappelijke onderbouw en bewezen effectiviteit van Bouw!. Het programma werd ontwikkeld aan de universiteit van Amsterdam en wordt sinds 2014 door wetenschappers opgevolgd. Zo werd aan de hand van 2 langlopende studies onder leiding van Prof. Aryan van der Leij aangetoond dat Bouw! bij een correcte inzet leesproblemen met ruim 60% doet dalen. Bouw! is effectief als het correct wordt ingezet. Dat betekent een oefenfrequentie van 3 x 20 minuten (of in totaal 60 minuten) per week. Hier lees je meer over het onderzoek.
Ben je onderwijsprofessional? Lees dan ook het artikel ‘Bouw! tutorwerking, een puzzel om samen te leggen.’