Programma's

Als leerkracht of directeur wil je het beste voor je leerlingen. Je zoekt naar manieren om lees-, schrijf- en rekenproblemen effectief aan te pakken. Lexima biedt hiervoor de oplossing:

Onze programma's, afgestemd op individuele behoeften, helpen je bij leesbevordering, preventie, remediëring en compensatie. Ze zijn methode-onafhankelijk en volgen een doorlopende leerlijn. Of het nu in de klas, bij therapie of thuis is - onze programma’s zijn overal inzetbaar.

Wil je zelf ervaren hoe Lexima jouw onderwijs kan versterken? Probeer onze programma's twee maanden gratis uit via een begeleid pilootproject! Therapeuten en particulieren kunnen rekenen op 1 maand als gratis uitprobeerperiode.

Programma's

Alle programma's, op de installatieversies na, zijn toegankelijk via LeerID, de single sign-on oplossing ontwikkeld door de Vlaamse overheid. Dat betekent dat leerlingen met één gebruikersnaam en één wachtwoord toegang hebben tot Bouw!, Boekies, BLOON, Rekenheld, Alinea/ Kurzweil Cloud en Alinea/ Kurzweil Web2Speech. Zo bespaar je kostbare tijd die je aan je leerlingen kunt besteden.

Alle programma's zijn bewezen effectief

Alle programma’s van Lexima zijn bewezen effectief. We onderscheiden drie niveaus van effectiviteit: wetenschappelijk effectief, practice based effectief en gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

Het preventieve programma Bouw! valt onder de noemer wetenschappelijk effectief. Zo blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Amsterdam dat leerlingen die met het programma Bouw! werken ruim 60% minder leesproblemen en diagnoses dyslexie krijgen.

Alle programma's zijn ook practice based effectief aangezien ze bij een juiste inzet succesvol blijken waarbij de leerlingprogressie gemonitord en opvolgbaar is. Wetenschappelijk onderzoek vormde de basis voor de ontwikkeling van BLOON, Lezergame, Bareka, Rekensprint, Rekenheld en Boekies.

Schoolbreed of via de scholengroep?

Lexima is meer dan een leverancier van educatieve software. We werken actief aan gelijke kansen door een schoolbrede inzet van onze programma's te stimuleren. Zo krijgen alle leerlingen die er nood aan hebben de kans om ermee te werken. Onze scholengroepaanpak, waarbij meerdere scholen in een scholengroep of -gemeenschap, krachten bundelen, zorgt ervoor dat de leeropbrengsten op alle scholen vergroot. We benaderen de implementatie en borging van het gekozen programma als een project waarbij we de belangen van de scholengroep behartigen. Waarom is dit belangrijk? Omdat we geloven dat echte verandering begint bij een gedeelde visie en betrokkenheid van alle partijen. Door samen te werken zorgen we dat onze programma's daadwerkelijk impact hebben op de leeropbrengsten in alle scholen.

Bekijk de voordelen van samenwerken op scholengroepniveau.

Kies een programma per thema

Lezen Lezen is de basis voor groei en de sleutel tot (onderwijs)succes. Je hebt het nodig voor het begrijpen van, gebruiken van, evalueren van, reflecteren op en omgaan met teksten. Alleen als kinderen lezen leuk gaan vinden, zullen ze de leeskilometers maken die nodig zijn om vaardige lezers te worden. Bekijk
Spelling We leven in een geletterde maatschappij waarin we veel communiceren via geschreven teksten. Op school verloopt een groot deel van de kennisoverdracht via teksten. Daarom is het belangrijk dat iedereen goed leesbare teksten kan produceren. Bekijk
Rekenen Rekenen is meer dan een vak. Het is een vaardigheid die nodig is om goed te kunnen deelnemen aan de samenleving. Effectief rekenonderwijs is essentieel in het ontwikkelen van gecijferdheid. Het is de basis waarop latere wiskundige en logische vaardigheden worden gebouwd. Bekijk
Compenseren Iedereen gelijke kansen bieden, leerdrempels helpen wegnemen en zelfs het leerrendement verhogen? Dat wil toch iedereen! Compenserende software geeft ondersteuning bij dyslexie, dysorthografie, DCD, AD(H)D, ASS, enz. Gratis via LeesVoor! voor leerlingen in het basis- en secundair onderwijs! Bekijk

Over de pijlers

Leesbevordering Leesbevordering is het stimuleren van leerlingen zodat zij meer leesplezier en leesmotivatie ervaren. Want alleen als kinderen lezen leuk vinden, lezen ze voldoende om vaardige lezers te worden.
Preventie Onze preventieve aanpak richt zich op leerlingen van de 3de kleuterklas tot en met het 2de leerjaar (of met een vergelijkbaar leesniveau) die een risico lopen op leesproblemen. Op deze manier wordt achterstand voorkomen.
Remediëren Bij het remediëren van lees-, spelling- en rekenproblemen ligt de nadruk op het wegwerken van achterstanden. Het is belangrijk dat de aanpak goed gestructureerd is en aansluit bij de specifieke problematiek van de leerling.
Compenseren Compenserende software vermindert de belemmeringen die het hardnekkige zwakke lezen en spellen met zich meebrengen. Compenserende software wordt niet alleen ingezet bij leerlingen met dyslexie.
Heb je een vraag?
Heb je een vraag? Neem contact met ons op
  • Focus op de individuele leerbehoefte
  • Bewezen effectieve programma's
  • Samen voor een optimale leeropbrengst