null

Bouw! voor een sterke leesstart

Het enige echt effectieve interventieprogramma dat kinderen helpt bij het aanvankelijk lezen. Bouw! is jouw partner in het preventief ontwikkelen van leesvaardigheid. Met focus op klank-tekenkoppeling, fonemisch bewustzijn, adaptieve software en persoonlijke tutoren, leggen we samen een stevig fundament.

Bouw! voor een sterke leesstart

Herken je dit?

  • Leesproblemen vroegtijdig signaleren is cruciaal, maar vaak een uitdaging.
  • Niet alle kinderen krijgen de juiste ondersteuning bij voorbereidend en aanvankelijk lezen.
  • Achterstanden leiden al te vaak tot frustratie en toekomstige leerproblemen.

Bouw! biedt de oplossing:

  • Vroegtijdige Detectie: Bouw! helpt bij het vroegtijdig herkennen van risico's op leesproblemen.
  • Effectieve Interventie: Biedt concrete strategieën om de leesvaardigheid te verbeteren voor dat achterstanden ontstaan.
  • Methode-Onafhankelijk en aanvullend: Eenvoudig te integreren in bestaande lesmethoden.
    Bouw! is toegankelijk via LeerID, SSO Vlaamse overheid
Klik hier om de demo te bekijken

Ga voor een sterke taalbasis:

✓ 60% minder leesproblemen
✓ Focus op letter-klankkoppeling
✓ De meerwaarde van tutorlezen

Bouw! helpt je ook om de nieuwe minimumdoelen te halen:

✓ Focus op woordenschat en taalbegrip
✓ Actieve ondersteuning
✓ Versterking van het curriculumdenken

Getuigenissen over Bouw!

Basisschool De lettertuin Ontdek hoe basisschool De Lettertuin in Opwijk met het digitale programma Bouw! een krachtige taalbasis legt. Lees het artikel
VBS Spanjeschool-De Tassche In dit interview delen directeur Gerdi Casier en adjunct-directeur Jean-Pierre Bekaert van de Spanjeschool-De Tassche in Roeselare hun ervaringen met het Bouw! programma. Lees het artikel
BuBaO De Mostheuvel Zet Bouw! nu al 3 jaar succesvol in vanaf het aanvankelijk lezen. Ze realiseren heel wat tijdwinst en de kinderen vinden het leuk. De investering qua tijd en budget is meer dan de moeite waard. Lees het artikel
Pilootscholen vertellen Heel wat scholen rondden een Bouw!-pilootproject af. Ruim 80% kiest na een pilootproject om Bouw! op duurzame wijze te implementeren. Hier bekijk je al hun getuigenissen. Meer
Zien hoe Bouw! werkt?

Zien hoe Bouw! werkt?

Vraag het het demofilmpje aan om de werking van Bouw! beter te leren kennen.
Bekijk de demo

Starten met Bouw!

Word pilootschool
Word pilootschool

Een gratis pilootproject biedt je de mogelijkheid om het programma met de juiste kennis en begeleiding uit te proberen en te ontdekken hoe je het programma effectief integreert in jullie onderwijsaanpak.

Extra informatie

  • Meer over het onderzoek dat de effectiviteit van Bouw! bevestigt

    Leesproblemen kunnen vaak al in de kleuterklas worden voorspeld. Belangrijke risicofactoren zijn:

    1. Lage letterkennis
    2. Zwak fonologisch bewustzijn
    3. Dyslexie in de familie
    4. Taalarme of meertalige thuissituatie
    5. Moeite met kleuren benoemen en rijmen

    Vroegtijdige screening, zoals de Koalatest, is essentieel. Voor risicoleerlingen in de oranje of rode zone kan Bouw! als (onderdeel van een) taalintegratietraject ondersteunen.

     

  • De kracht van tutorlezen en de tutorwerking

    Prof. Pol Ghesquière (KUL), bekend van de dyslexieparadox (Lexima Magazine editie 2022), geeft aan dat de beste periode om interventies te doen om mensen met dyslexie te helpen, ligt tussen het 3de kleuter en het 1ste leerjaar.
    Bekijk het filmpje met Prof. Ghesquière hier.

    Prof. Maaike Vandermosten (KUL) gebruikte indicaties in de 3de kleuterklas in haar onderzoek naar de bepaling van het cognitief risico op dyslexie.

    Dr. Kirsten Schraeyen en Dr. Astrid Geudens schreven een artikel rond meertaligheid en leesproblemen in Lexima Magazine 2023. Zij zijn van mening dat een preventieve aanpak rendeert voor elk kind, ook voor kinderen die opgroeien met één of meerdere andere moedertalen. Ze baseren hun inzichten op onderzoek dat duidelijk laat zien dat er kansen liggen in een vroege preventieve aanpak.

     

  • De onderdelen van en toegang tot Bouw!

    Het grote verschil met andere programma's en games die taal stimuleren? De wetenschappelijke onderbouw en bewezen effectiviteit van Bouw!. Het programma werd ontwikkeld aan de universiteit van Amsterdam en wordt sinds 2014 door wetenschappers opgevolgd. Zo werd aan de hand van 2 langlopende studies onder leiding van Prof. Aryan van der Leij aangetoond dat Bouw! bij een correcte inzet leesproblemen met ruim 60% doet dalen. Bouw! is effectief als het correct wordt ingezet. Dat betekent een oefenfrequentie van 3 x 20 minuten (of in totaal 60 minuten) per week. Hier lees je meer over het onderzoek.