Programma's

Lexima’s bewezen effectieve programma's ondersteunen lezen, schrijven en rekenen, en bestrijden laaggeletterd- en laaggecijferdheid. Ze zijn afgestemd op individuele leerbehoeften, methode-onafhankelijk en volgen een doorlopende leerlijn. Met een integrale aanpak gebaseerd op 4 pijlers - leesbevordering, preventie, remediëren en compenseren - helpen we scholen bij het aanpakken van lees-, spelling- en rekenproblemen in alle fases van de schoolloopbaan. Alle programma’s zijn ook in therapie of thuis inzetbaar.

Alle programma's, op de installatieversies na, zijn toegankelijk via LeerID, de single sign-on oplossing ontwikkeld door de Vlaamse overheid. Dat betekent dat leerlingen met één gebruikersnaam en één wachtwoord toegang hebben tot Bouw!, Boekies, BLOON, Rekenheld, Alinea/ Kurzweil Cloud en Alinea/ Kurzweil Web2Speech.

Als school probeer je elk Lexima-programma 2 maand gratis en begeleid uit via een pilootproject! Als therapeut of particulier kun je 1 maand gratis uitproberen.

Programma's

Alle programma's zijn bewezen effectief

Alle programma’s van Lexima zijn bewezen effectief. We onderscheiden drie niveaus van effectiviteit: wetenschappelijk effectief, practice based effectief en gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

Het preventieve programma Bouw! valt onder de noemer wetenschappelijk effectief. Zo blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Amsterdam dat leerlingen die met het programma Bouw! werken ruim 60% minder leesproblemen en diagnoses dyslexie krijgen.

Alle programma's zijn ook practice based effectief aangezien ze bij een juiste inzet succesvol blijken waarbij de leerlingprogressie gemonitord en opvolgbaar is. Wetenschappelijk onderzoek vormde de basis voor de ontwikkeling van BLOON, Lezergame, Bareka, Rekensprint, Rekenheld en Boekies.

Schoolbrede en bovenschoolse inzet

Lexima is meer dan een leverancier van educatieve software. We werken actief aan gelijke kansen door een schoolbrede inzet van onze programma's te stimuleren. Zo krijgen alle leerlingen die er nood aan hebben de kans om ermee te werken. Onze bovenschoolse aanpak, waarbij meerdere scholen in een scholengroep of -gemeenschap, krachten bundelen, zorgt ervoor dat e leeropbrengsten op alle scholen vergroot. We benaderen de implementatie en borging van het gekozen programma als een project waarbij we de belangen van de scholengroep behartigen. Waarom is dit belangrijk? Omdat we geloven dat ware verandering begint bij een gedeelde visie en betrokkenheid van alle betrokkenen. Door samen te werken met intern begeleiders, ICT-specialisten en andere relevante disciplines zorgen we dat onze programma's daadwerkelijk impact hebben op de leeropbrengsten in alle scholen.

Bekijk de voordelen van bovenschools.

Kies een programma per thema

Lezen Lezen is de basis voor groei en de sleutel tot (onderwijs)succes. Je hebt het nodig voor het begrijpen van, gebruiken van, evalueren van, reflecteren op en omgaan met teksten. Alleen als kinderen lezen leuk gaan vinden, zullen ze de leeskilometers maken die nodig zijn om vaardige lezers te worden. Bekijk
Spelling We leven in een geletterde maatschappij waarin we veel communiceren via geschreven teksten. Op school verloopt een groot deel van de kennisoverdracht via teksten. Daarom is het belangrijk dat iedereen goed leesbare teksten kan produceren. Bekijk
Rekenen Rekenen is meer dan een vak. Het is een vaardigheid die nodig is om goed te kunnen deelnemen aan de samenleving. Effectief rekenonderwijs is essentieel in het ontwikkelen van gecijferdheid. Het is de basis waarop latere wiskundige en logische vaardigheden worden gebouwd. Bekijk
Compenseren Iedereen gelijke kansen bieden, leerdrempels helpen wegnemen en zelfs het leerrendement verhogen? Dat wil toch iedereen! Compenserende software geeft ondersteuning bij dyslexie, dysorthografie, DCD, AD(H)D, ASS, enz. Gratis via LeesVoor! voor leerlingen in het basis- en secundair onderwijs! Bekijk

Over de pijlers

Leesbevordering Leesbevordering is het stimuleren van leerlingen zodat zij meer leesplezier en leesmotivatie ervaren. Want alleen als kinderen lezen leuk vinden, lezen ze voldoende om vaardige lezers te worden.
Preventie Onze preventieve aanpak richt zich op leerlingen van de 3de kleuterklas tot en met het 2de leerjaar (of met een vergelijkbaar leesniveau) die een risico lopen op leesproblemen. Op deze manier wordt achterstand voorkomen.
Remediëren Bij het remediëren van lees-, spelling- en rekenproblemen ligt de nadruk op het wegwerken van achterstanden. Het is belangrijk dat de aanpak goed gestructureerd is en aansluit bij de specifieke problematiek van de leerling.
Compenseren Compenserende software vermindert de belemmeringen die het hardnekkige zwakke lezen en spellen met zich meebrengen. Compenserende software wordt niet alleen ingezet bij leerlingen met dyslexie.
Heb je een vraag?
Heb je een vraag? Neem contact met ons op
  • Focus op de individuele leerbehoefte
  • Bewezen effectieve programma's
  • Samen voor een optimale leeropbrengst