Leren rekenen is een opeenstapeling van kennis en vaardigheden.
Vergelijk het met het bouwen van een muur: om de bovenste lagen te kunnen bouwen, moeten eerst de steentjes uit de onderste lagen stevig genoeg staan, oftewel geautomatiseerd zijn.
Dit betekent dat een leerling eerst de basis goed moet beheersen vooraleer er verder kan gebouwd worden aan complexere rekenkennis.
Als leerlingen complexere rekentaken moeten oplossen terwijl ze hiaten hebben in hun rekenontwikkeling, kan dit leiden tot rekenangst.
Het gebrek aan rekenmotivatie, een gevolg daarvan, leidt vaak tot een neerwaartse spiraal: smoesjes om het rekenen te vermijden, sommen overslaan, doen alsof ...
Dit creëert een groeiende kloof tussen zijn rekenvaardigheid en die van klasgenoten, wat het zelfvertrouwen schaadt en de leerling nog verder ontmoedigt.
Het is dus erg belangrijk deze vicieuze cirkel te doorbreken. Dat doe je enerzijds door te achterhalen waar het misloopt en passende remediëring én anderzijds door het rekenplezier te blijven stimuleren.
Hieronder lees je meer over het Rekenmuurtje.