Nieuws: Onderwijs als Kansenmachine

Leestijd 3 minuten

Categorie(ën):
[VL-L] Nieuws: Onderwijs als Kansenmachine

Vlaanderen's 13-Puntenplan voor meer onderwijskwaliteit en inclusie

Vlaanderen Zet in op Kwaliteitsvol en Inclusief Onderwijs. Dat is in één slagzin de samenvatting van de 13 punten onder het beleidsdomein Onderwijs in het Vlaamse Regeerakkoord 2024 (30/09). Of nog: Scholen moeten kansenmachines worden voor de jeugd!

Vlaanderen heeft, onder Onderwijsminister Zuhal Demir, ambitieuze plannen om zijn onderwijssysteem te versterken en te moderniseren. Van basisonderwijs tot hoger onderwijs, van regulier tot buitengewoon onderwijs, en van voltijds tot deeltijds leren - de voorgestelde maatregelen raken aan alle aspecten van het onderwijslandschap.

Centraal in deze plannen staat de focus op de Nederlandse taal. Er komen strengere taaleisen, meer ondersteuning voor leerlingen met een taalachterstand, en een grotere nadruk op Nederlands in alle onderwijsniveaus. Dit moet ervoor zorgen dat alle leerlingen gelijke kansen krijgen en goed voorbereid zijn op hun toekomst in de Vlaamse samenleving. 

Elke leerkracht is een leraar Nederlands

Elke leerkracht is een leraar Nederlands

Of het nu gaat om chemie of biologie, een goede beheersing van de Nederlandse taal is essentieel voor het begrijpen en eigen maken van de leerstof.

Taalvaardigheid ontwikkelt zich vanaf de geboorte en vereist jarenlange begeleiding en sturing. De preventieve leesinterventie van Bouw! speelt hierin een cruciale rol door kinderen (vanaf 5 jaar) met een risico op leesproblemen te ondersteunen bij het leren van letters, woorden en klank-tekenkoppelingen - fundamentele vaardigheden voor goed technisch lezen.

Maar ons doel reikt verder dan enkel technische taalkennis. Met het uitgebreide Schoolsupport aanbod aan prachtige kinder- en jeugdboeken, zowel fictie als non-fictie, in digitale en gedrukte vorm, streven we ernaar om bij kinderen niet alleen vaardig te maken in het Nederlands, maar hen ook echt de liefde voor de Nederlandse taal bij te brengen.

Voor het basisonderwijs wordt ingezet op een kennisrijk curriculum met veel aandacht voor Nederlands en Wiskunde. Kleuteronderwijs krijgt specifieke minimumdoelen, terwijl in het lager onderwijs minstens de helft van de onderwijstijd aan deze kernvakken wordt besteed. 

Kennisverrijking als sleutel tot effectief leren

Kennisverrijking als sleutel tot effectief leren

Een solide kennisbasis verbetert niet alleen de leesvaardigheid, maar ook het tekstbegrip. Schoolsupport speelt hierop in met een uitgebreid kennisrijk boekenaanbod, zowel digitaal als in gedrukte vorm. Leesseries zoals Kijkdoos, Mini Informatie en Junior Informatie bieden leerlingen de mogelijkheid om op hun eigen niveau informatieve teksten te verkennen. Daarnaast houden actualiteitenmedia zoals Kits en Klap leerlingen betrokken bij de wereld om hen heen.

De focustijd voor de kernvakken Nederlands en Wiskunde kan ook op een boeiende en educatieve manier worden ingevuld met diverse Schoolsupport taal- en rekenspellen. Veel van deze spellen zijn zelfcontrolerend, wat het leerproces stimuleert en de zelfstandigheid van leerlingen bevordert. De digitale leermiddelen van Lexima bieden dan weer meer gerichte ondersteuning aan leerlingen die het moeilijker hebben met lezen, spellen en rekenen (zie hieronder). Zo creëer je een omgeving waarin leerlingen niet alleen leren, maar ook enthousiast raken!

In het secundair onderwijs ligt de nadruk op een betere aansluiting bij de arbeidsmarkt, vooral in het beroeps- en technisch onderwijs. Duaal leren wordt versterkt en de samenwerking met het bedrijfsleven geïntensiveerd. Flexibele leertrajecten moeten ervoor zorgen dat elke jongere zijn potentieel kan benutten.

Het hoger onderwijs krijgt een nieuw financieringsmodel dat kwaliteit en samenwerking moet bevorderen. Er komen verplichte starttoetsen voor alle bacheloropleidingen en het studieaanbod wordt gerationaliseerd. Bijzondere aandacht gaat uit naar het behoud van Nederlands als onderwijstaal, terwijl er ook ruimte blijft voor internationalisering.

Inclusie en zorg zijn belangrijke thema's in alle onderwijsniveaus. Er komt meer ondersteuning voor leerlingen met specifieke behoeften en de samenwerking tussen gewoon en buitengewoon onderwijs wordt versterkt. Ook het mentaal welzijn van leerlingen krijgt extra aandacht.

Op eigen cognitief niveau presteren

Op eigen cognitief niveau presteren

Lexima richt zich vanaf het begin op deze uitdagingen via de pijlers preventie, remediëren en compenseren. Onze digitale ondersteuningsprogramma's bieden gerichte, gepersonaliseerde oefeningen die niet alleen leerkrachten ontzorgen, maar ook leerlingen helpen hun leerprobleem ‘voor te zijn’ of het klasniveau terug bij te benen: lezen (Bouw!, Lezergame, Boekies), spellen (BLOON) en rekenen (Rekenheld).  Voor hardnekkige problemen, zoals dyslexie, bieden we hulpmiddelen die lees- en schrijfbelemmeringen overbruggen: Alinea of Kurzweil. Zo stellen we elke leerling in staat om op zijn eigen cognitieve niveau te presteren, ongeacht de obstakels.

Levenslang leren wordt gestimuleerd door het volwassenenonderwijs te versterken, met een focus op Nederlands, diplomagerichte opleidingen en afstemming op de arbeidsmarkt. Het deeltijds kunstonderwijs wordt geëvalueerd en aangepast om excellentie te bevorderen.

Ouders worden meer betrokken bij het onderwijs van hun kinderen, onder andere door de introductie van een 'schoolcontract'. Tegelijkertijd krijgen scholen meer autonomie in hun besluitvorming en worden ze ondersteund in hun professionalisering.

Tot slot wordt fors geïnvesteerd in de onderwijsinfrastructuur, met aandacht voor duurzaamheid, multifunctioneel gebruik en digitalisering. Deze investeringen moeten bijdragen aan een moderne en stimulerende leeromgeving voor alle leerlingen.

Met deze omvattende hervormingen en investeringen wil Vlaanderen zijn onderwijssysteem klaarstomen voor de uitdagingen van de 21e eeuw, met als uiteindelijk doel: kwaliteitsvol en inclusief onderwijs voor elke leerling.