Nieuws: Onderwijs als Kansenmachine
Elke leerkracht is een leraar Nederlands
Of het nu gaat om chemie of biologie, een goede beheersing van de Nederlandse taal is essentieel voor het begrijpen en eigen maken van de leerstof.
Taalvaardigheid ontwikkelt zich vanaf de geboorte en vereist jarenlange begeleiding en sturing. De preventieve leesinterventie van Bouw! speelt hierin een cruciale rol door kinderen (vanaf 5 jaar) met een risico op leesproblemen te ondersteunen bij het leren van letters, woorden en klank-tekenkoppelingen - fundamentele vaardigheden voor goed technisch lezen.
Maar ons doel reikt verder dan enkel technische taalkennis. Met het uitgebreide Schoolsupport aanbod aan prachtige kinder- en jeugdboeken, zowel fictie als non-fictie, in digitale en gedrukte vorm, streven we ernaar om bij kinderen niet alleen vaardig te maken in het Nederlands, maar hen ook echt de liefde voor de Nederlandse taal bij te brengen.
Kennisverrijking als sleutel tot effectief leren
Een solide kennisbasis verbetert niet alleen de leesvaardigheid, maar ook het tekstbegrip. Schoolsupport speelt hierop in met een uitgebreid kennisrijk boekenaanbod, zowel digitaal als in gedrukte vorm. Leesseries zoals Kijkdoos, Mini Informatie en Junior Informatie bieden leerlingen de mogelijkheid om op hun eigen niveau informatieve teksten te verkennen. Daarnaast houden actualiteitenmedia zoals Kits en Klap leerlingen betrokken bij de wereld om hen heen.
De focustijd voor de kernvakken Nederlands en Wiskunde kan ook op een boeiende en educatieve manier worden ingevuld met diverse Schoolsupport taal- en rekenspellen. Veel van deze spellen zijn zelfcontrolerend, wat het leerproces stimuleert en de zelfstandigheid van leerlingen bevordert. De digitale leermiddelen van Lexima bieden dan weer meer gerichte ondersteuning aan leerlingen die het moeilijker hebben met lezen, spellen en rekenen (zie hieronder). Zo creëer je een omgeving waarin leerlingen niet alleen leren, maar ook enthousiast raken!
Op eigen cognitief niveau presteren
Lexima richt zich vanaf het begin op deze uitdagingen via de pijlers preventie, remediëren en compenseren. Onze digitale ondersteuningsprogramma's bieden gerichte, gepersonaliseerde oefeningen die niet alleen leerkrachten ontzorgen, maar ook leerlingen helpen hun leerprobleem ‘voor te zijn’ of het klasniveau terug bij te benen: lezen (Bouw!, Lezergame, Boekies), spellen (BLOON) en rekenen (Rekenheld). Voor hardnekkige problemen, zoals dyslexie, bieden we hulpmiddelen die lees- en schrijfbelemmeringen overbruggen: Alinea of Kurzweil. Zo stellen we elke leerling in staat om op zijn eigen cognitieve niveau te presteren, ongeacht de obstakels.