null

Rekenvaardigheid, wat is belangrijk in de rekenontwikkeling?

Leren rekenen is een opeenstapeling van kennis en vaardigheden. Vergelijk het met het bouwen van een muur: om de bovenste lagen te kunnen bouwen, moeten eerst de steentjes uit de onderste lagen stevig genoeg staan, oftewel geautomatiseerd zijn. Dit betekent dat een leerling eerst de basis goed moet beheersen vooraleer er verder kan gebouwd worden aan complexere rekenkennis. 

Als leerlingen complexere rekentaken moeten oplossen terwijl ze hiaten hebben in hun rekenontwikkeling, kan dit leiden tot rekenangst. Het gebrek aan rekenmotivatie, een gevolg daarvan, leidt vaak tot een neerwaartse spiraal: smoesjes om het rekenen te vermijden, sommen overslaan, doen alsof ... Dit creëert een groeiende kloof tussen zijn rekenvaardigheid en die van klasgenoten, wat het zelfvertrouwen schaadt en de leerling nog verder ontmoedigt. Het is dus erg belangrijk deze vicieuze cirkel te doorbreken. Dat doe je enerzijds door te achterhalen waar het misloopt en passende remediëring én anderzijds door het rekenplezier te blijven stimuleren.

Hieronder lees je meer over het Rekenmuurtje.

Rekenhiaten blootleggen doe je met Bareka

De Bareka rekentoets toetst op power (correct) en speed (automatiseren), voor het 1ste t/m 6de leerjaar of zelfs de 1ste graad van het secundair. Coming soon ...

Gericht oefenen doe je met Rekensprint

Rekensprint is een oefenplatform om achterstanden effectief aan te pakken en kan o.a. aangestuurd worden vanuit de Bareka resultaten. Coming soon ...

Rekenplezier stimuleren doe je met Rekenheld

Met Rekenheld oefenen leerlingen spelenderwijs op getalbegrip en automatisatie bij het rekenen. Geschikt voor alle leerlingen van de basisschool.

Het Rekenmuurtje

Bareka brengt de resultaten per bouwsteen van het Rekenmuurtje in kaart. Het Rekenmuurtje is gebaseerd op het bewezen effectieve drempelmodel.

In laag 1, 2 en 3 van het Rekenmuurtje vind je donkergroene stenen: de drempelstenen. Deze vormen de basis voor het automatiseren van het rekenen. Vlotte en snelle beheersing van deze stenen is een voorwaarde om de bewerkingen in de lagen erboven correct te kunnen oplossen.

De Bareka rekentoets geeft per steen inzicht op de power of 'Kan de leerling de bewerking correct oplossen?' en de speed 'Zijn de bewerkingen voldoende geautomatiseerd?'.

Rekensprint kan o.a. vanuit de Bareka Rekenmuurtje resultaten aangestuurd worden. En ook het oefenniveau in Rekenheld kan op basis van het Rekenmuurtje ingesteld worden. Het Rekenmuurtje loopt dus als rode draad doorheen de 3 rekenprogramma's: Bareka, Rekensprint en Rekenheld.

Bekijk hieronder de getuigenis over Bareka van ZOCO Melissa Genneret van de Heilig Hartschool Koningshooikt.