Samenwerken
Samen sterk
Samen sta je sterk en dat geldt ook voor de aanpak van leerproblemen, van de onderzoekers die op zoek gaan naar verklaringen tot het ed-tech bedrijf dat programma’s ontwikkelt die helpen ondersteunen.
Lexima helpt scholen op effectieve en duurzame manier werk maken van een integrale aanpak van lees-, spelling- en rekenproblemen. Dat doen we via de doorgaande leerlijn, de rode draad om leerlingen met educatieve programma’s in hun leren lezen, schrijven en rekenen te ondersteunen.
Deze leerlijn bestaat uit vier pijlers: preventie, remediëren, compenseren en leesbevordering. De ondersteunende programma’s kunnen worden ingezet vanaf het kleuteronderwijs. Ons doel? Laaggeletterdheid en laaggecijferdheid bestrijden, kansengelijkheid bevorderen en daarmee leerkansen creëren voor iedereen.
Bij deze aanpak worden heel wat mensen actief betrokken, met centraal de leerlingen die hulp nodig hebben:
- Directie
- Zorgteam, van coördinator tot ondersteuner
- De juf of meester die voor de klas staat
- Tutoren (vrijwilligers, oudere medeleerlingen …)
- Ouders
- Therapeuten
- Inhoudsdeskundigen Lexima
Lexima houdt ook een vinger aan de pols bij de betrokken (overheids)organisaties en ontwikkelt, op basis van die dagdagelijkse contacten, verder aan een effectief digitaal hulpmiddelenportfolio.
Zo werken we samen met Bednet om de allerjongste zieke leerlingen te ondersteunen bij het leren lezen (via Lezergame) en zetten we Sprankel vzw in de kijker als waardevolle organisatie in het informeren van ouders en leerkrachten over leerproblemen .
Tot onze partners en samenwerkingsverbanden behoren:
- ADIBib
- LeesVoor! Vlaanderen
- i-Learn
- Imec
- Edtech-Station
- Luisterpuntbib
- Anderslezen
- Daisy-Consortium
- VLVO
- VVL
- Thomas More
- Academic Software Signpost Group
- ...