Inspiratiesessies Online 07/11

De gastsprekers snijden thema's als leesbevordering, preventie en compenseren van leesproblemen aan. Sarah Beyens: "Van leesmoetivatie naar leesgoesting" Prof Aryan van der Leij : "Laat kinderen niet doorkleuteren" Christel Van Vreckem: "'Lees- en spellingvaardigheden meten in het 1ste tot het 4de jaar middelbaar: hoe doen we dat en wat leren we hieruit?".

Tijdens deze gratis inspiratiesessie zoomen we in op de drie pijlers 'leesbevordering', ‘preventie’ en ‘compenseren’. Gastsprekers Sarah Beyens, Prof. Aryan van der Leij en Christel Van Vreckem verzorgen op donderdag 7 november elk een online lezing.

De negatieve PIRLS-resultaten haalden volop de media. Het leesniveau van onze Vlaamse tienjarigen bereikte een dramatisch dieptepunt. Help je mee om dit aan te pakken?

Inspiratiesessies Online 07/11

Programma

  • 8u45: inleiding door Lexima inhoudsdeskundige Jan Vanneste
  • 9u: lezing Sarah Beyens: "Van leesmoetivatie naar leesgoesting"
  • 10u: Boekies als tool om in te zetten op leesbevordering, door Jan Vanneste
  • 10u45: lezing Prof Aryan van der Leij : "Laat kinderen niet doorkleuteren"
  • 12u: lunch
  • 12u45: Preventief leesproblemen aanpakken met Bouw!, door Jan Vanneste
  • 14u: lezing Christel Van Vreckem: "Peilen van lees-en spelvaardigheden"
  • 15u15: Het belang van compenseren bij hardnekkige leerproblemen met Alinea/Kurzweil, door Jan Vanneste
  • 16: einde

Sarah Beyens

Sarah Beyens is pedagogisch begeleider vorming bij de OVSG vzw (Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten). Sarah stond 17 jaar voor de klas voor ze pedagogisch begeleider werd. Door middel van de OVSG-leesprojecten kan ze haar bereik rond de inzet op lezen verbreden en ondersteunt ze hierin andere scholen en teams.

Aryan van der Leij

Emeritus-hoogleraar Orthopedagogiek Aryan van der Leij is de grondlegger van Bouw! en is op vandaag nog steeds betrokken bij het Research Institute Child Development and Education van de Universiteit van Amsterdam. Hij is auteur van verschillende studies rond laaggeletterdheid en de preventie van leesproblemen en begeleidde de 2 langdurige studies aan de Universteit van Amsterdam die de onomstotelijke effectiviteit van Bouw! aantoonden.

Christel Van Vreckem

Christel Van Vreckem is master in de logopedie, docent aan de Arteveldehogeschool en auteur van verschillende lees- en spellingstests. Met bijna 30 jaar ervaring in het bijbrengen van kennis rond leerstoornissen aan studenten logopedie kan je Christel Van Vreckem expert noemen in lezen, spellen en leerproblemen. Bovendien is Christel auteur van de ‘Vlaamse Test Begrijpend Lezen’ en de ‘Spellingtest voor kinderen van het eerste tot het zesde leerjaar’. Ze ontwikkelde ook een remediërend programma rond begrijpend lezen, namelijk ‘Begrijpend lezen beter begrijpen’. Begin 2023 bracht Christel haar nieuwe test Begrijpend lezen, test Technisch lezen en een spellingstest voor leerlingen van het eerste tot het vierde middelbaar uit. Dankzij deze tests kunnen ook leerlingen met lees- en spelproblemen uit het secundair onderwijs adequaat getest en gediagnosticeerd worden. De vele lezingen die Christel voorziet op internationale congressen zorgen voor heel wat internationale relaties in het werkveld.

Veelgestelde vragen

  • Ik kan niet (meer) aanwezig zijn. Wordt de bijeenkomst opgenomen?
    De bijeenkomst wordt niet opgenomen. Zorg dus dat je fysiek aanwezig bent om niets te missen. Deze bijeenkomsten worden regelmatig georganiseerd, meestal online en één keer per jaar fysiek. Houd onze website in de gaten voor toekomstige evenementen. Hopelijk zien we je op een andere datum.
  • Hoeveel kost het om deel te nemen?
    Deelname aan deze bijeenkomst is volledig gratis. We vinden het belangrijk om scholen te ondersteunen in hun specifieke behoeften en zo hoogwaardig onderwijs te bevorderen. We hopen deelnemers te inspireren met waardevolle kennis en inzichten.
  • Voor wie is deze bijeenkomst?
    Deze bijeenkomst is speciaal voor leerkrachten, IB-ers en RT-ers.