Vanuit de leerling tot gemotiveerd lezen komen

Leestijd 2 minuten

[VL-L] Vanuit de leerling tot gemotiveerd lezen komen

Een extract uit het Lexima Magazine 2024 artikel, auteur: Sofia Boone

Om leerlingen te motiveren om te lezen, is het belangrijk om ze verschillende boekopties te bieden op basis van hun voorkeuren. Daarom bied je best een mix aan verschillende soorten boeken aan, zoals informatieve, fictieve, humoristische boeken enz. Inzicht in de leespersoonlijkheid van een leerling kan helpen bij het selecteren van geschikte boeken voor hen.

Het motivatiecontinuüm, ontwikkeld door Coert Visser, illustreert de relatie tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie. Het is gebaseerd op de zelfbeschikkingstheorie van Ryan & Deci, die stelt dat individuen drie essentiële behoeften hebben: Autonomie, verBondenheid en Competentie. Het niveau van motivatie om te lezen kan variëren van geen motivatie tot gecontroleerde of autonome motivatie. Hoe autonomer, hoe hoger de kwaliteit van de motivatie.

Een negatieve leesspiraal kan optreden wanneer een leerling niet gemotiveerd is om te lezen, wat leidt tot minder leesoefeningen en een tragere vooruitgang. Dit kan resulteren in een negatief effect op het zelfvertrouwen en een verdere afname van de leesmotivatie. Het is essentieel voor leerkrachten om de redenen achter het gebrek aan motivatie van een leerling te identificeren en te werken aan het doorbreken van de negatieve leesspiraal door middel van één-op-één gesprekken en het begrijpen van het perspectief van de leerling op lezen.

Meer over de leespersoonlijkheid, het motivatiecontinuüm en de leesspiraal, lees je in het artikel 'Vanuit de leerling tot gemotiveerd lezen komen' in Lexima Magazine 2024. Boekies is het programma waarmee leesbevordering op de basisschool wordt geïntegreerd. Leesplezier en leeskilometers maken staan centraal.