Nieuws: Kennisrijke minimumdoelen, een extra impuls?
Leestijd 4 minuten
Dalende leerprestaties en groeiende ongelijkheid? Vlaanderen pakt het aan met kennisrijke minimumdoelen die focussen op lezen, schrijven en rekenen.
Het Vlaamse basisonderwijs staat voor een uitdaging. Internationale vergelijkingen tonen aan dat de prestaties in begrijpend lezen, wiskunde en wetenschappen dalen, en dat er een hardnekkige kloof is tussen leerlingen uit verschillende socio-economische achtergronden. Om dit tij te keren, werd er werk gemaakt van duidelijke, ambitieuze en kennisgerichte minimumdoelen. De Commissie Muijs benadrukt dat gerichte curriculumverbeteringen essentieel zijn, en dat een kennisrijk curriculum een sleutelrol speelt in het versterken van leerprestaties en het verkleinen van kansenongelijkheid .
Kennisrijke minimumdoelen: wat houdt het in?
Een kennisrijk curriculum legt de nadruk op gestructureerde vakspecifieke kennis die leerlingen beheersen en toepassen. Het erkent dat een logische kennisopbouw essentieel is om tot complexe denkvaardigheden te komen. Het is de ambitie om alle kinderen de kennis mee te geven die nodig is om te floreren in het onderwijs en de samenleving, ongeacht hun achtergrond. Deze minimumdoelen moeten coherent, ambitieus en inclusief zijn en vormen de basis voor kwaliteitsvol onderwijs.
Focus op basisvaardigheden als fundament
De minimumdoelen voor lezen, schrijven en rekenen bouwen logisch op elkaar voort, van de kleuterklas tot het zesde leerjaar. Voor het eerst zijn er nu ook doelen vastgelegd voor de derde kleuterklas. Het doel? Alle kleuters een gedeelde basis meegeven, met nadruk op woordenschat en taalbegrip (zoals luisteren). Ook rijm herkennen, klanken onderscheiden en letters herkennen zijn belangrijk als voorbereiding op het leren lezen.
In de lagere school wordt de focus verlegd naar technisch en begrijpend lezen. In het vierde leerjaar leren leerlingen woorden lezen met behulp van morfologische kennis (inzicht in de structuur van woorden) en vlot lezen. In het zesde leerjaar ligt de nadruk op het lezen van onbekende woorden en het begrijpen van verschillende tekstsoorten.
Ook voor schrijven zijn er duidelijke minimumdoelen vastgelegd. Kleuters beginnen met de basis: een goede pengreep en het maken van basisvormen. In het vierde leerjaar leren leerlingen letters, woorden en zinnen schrijven, en correct spellen. In het zesde leerjaar ligt de nadruk op vlot schrijven, het toepassen van spellingregels en het schrijven van samengestelde zinnen.
Net als lezen en schrijven, is rekenen een onmisbare basisvaardigheid. De minimumdoelen zorgen ervoor dat leerlingen inzicht verwerven in getallen, bewerkingen, meten en meetkunde. Van het tellen in de kleuterklas tot het oplossen van complexe vraagstukken in het zesde leerjaar, de leerlijn wiskunde is erop gericht leerlingen te vormen tot gecijferde burgers die actief kunnen deelnemen aan de samenleving.
Partners in onderwijs
Lexima en Uitgeverij Schoolsupport België spelen een cruciale rol in het ondersteunen van deze ambitieuze doelen. Ze bieden concrete oplossingen en materialen die leerkrachten helpen om de kennisrijke minimumdoelen in de praktijk te brengen.
Lexima biedt effectieve digitale programma's die leerlingen met lees-, spelling- en rekenproblemen ondersteunen. De programma's zijn methode-onafhankelijk en bieden een doorlopende leerlijn, inzetbaar in de klas, bij therapie of thuis. Lexima stimuleert een schoolbrede inzet om gelijke kansen te bevorderen en biedt de mogelijkheid om de programma's gratis uit te proberen. Scholen worden daarbij begeleid.
Speciale aandacht verdient Bouw!, het enige echt effectieve interventieprogramma dat kinderen die risico lopen op problemen met lezen en spellen helpt en dat aansluit op de kennisrijke minimumdoelen.
Onderzoek toont aan dat werken met Bouw! resulteert in ruim 60% minder leesproblemen en zo toekomstige leerproblemen minimaliseert. Bouw! draagt bij aan het realiseren van de minimumdoelen voor lezen in de eerste leerjaren.
Uitgeverij Schoolsupport België draagt bij aan het stimuleren van leesplezier, het verrijken van de woordenschat én het overbrengen van kennis over de wereld.
- Mondo: Fictieboeken met een wereldoriënterend karakter, die kinderen met plezier lezen én waar ze iets van leren. Mondo-boeken zijn te koppelen aan allerlei rijke onderwijsthema's.
- Lumina: Informatieve boeken die op een aansprekende manier veel informatie bieden over specifieke onderwerpen. Lumina boeken sluiten aan bij veelvoorkomende thema's uit het onderwijs en worden veelal in reeksen uitgegeven.
- Documentatiecentrum: De informatieve boeken van Documentatiecentrum bestaan uit 4 reeksen, afgestemd op verschillende leeftijdsgroepen: Kijkdoos (4+), Mini (7+), Junior (9+), Informatie (11+) en de speciale series Uitgelicht. Elk half jaar verschijnen nieuwe thema’s en boeken.
Door het diverse aanbod, sluiten de Schoolsupport boeken perfect aan bij de kennisrijke minimumdoelen en bieden ze leerkrachten de mogelijkheid om de leerstof op een aantrekkelijke en effectieve manier aan te bieden.
Met duidelijke doelen, sterke partners en een focus op kennis en basisvaardigheden krijgt het Vlaamse onderwijs een stevige duw in de rug. Zo bouwen we samen aan gelijke kansen en beter onderwijs voor élk kind.
Benieuwd hoe jij als leerkracht of schoolteam aan de slag kunt met deze minimumdoelen? Ontdek de materialen van Lexima en Uitgeverij Schoolsupport België en geef je leerlingen de beste start.