Bouw! tutorwerking, een puzzel om samen te leggen

Leestijd 2 minuten

[VL-L] Bouw! tutorwerking, een puzzel om samen te leggen

Met het wetenschappelijk bewezen effectief programma Bouw! geef je elke leerling vanaf midden derde kleuterklas een gelijke kans. Hoewel de resultaten voor zichzelf spreken, is de 1-op-1 begeleiding binnen Bouw!, die van enorm belang is, geen makkelijke puzzel om te leggen. Toch geloven we én merken we in de praktijk dat dit met een enthousiast team en het voorbereidende denkwerk zeker mogelijk is! Zo hoeft de tutor geen onderwijsprofessional te zijn, maar kunnen ook oudere leerlingen de jongere begeleiden binnen Bouw!.

Peer tutoring wordt al meer dan veertig jaar onderzocht en tot op heden zijn er reeds honderden onderzoeken uitgevoerd in alle lagen van het onderwijs. Op basis van deze onderzoeken kunnen verschillende effecten worden vastgesteld (Ali, Anwer & Abbas, 2015; Talbott, Trzaska & Zurheide, 2017; Alegre et al., 2020):

-Peer tutoring heeft een positief effect op de leerprestaties van leerlingen, met name in het lees- en rekenonderwijs.

-Sociaal-emotionele ontwikkeling van zowel de tutor als de leerling: sociale vaardigheden, regulatievaardigheden en zelfbeeld.

-Zowel de tutor als de leerling hebben meer vertrouwen in zichzelf.

-Meer motivatie om te lezen.

Veel scholen werken reeds met tutorlezen. Wanneer de leerlingen in Bouw! werken, zijn ze ook aan het oefenen met lezen. Het hoeft dus niet een én-én verhaal te zijn. Bouw! kan op dat tutorlezen-moment ingezet worden. Naast de oudere leerlingen kunnen ook vrijwilligers (uit de schoolomgeving) of leesouders ingezet worden als tutor. Misschien heb je wel heel wat (jong)gepensioneerde mensen in de buurt die graag een zinvolle invulling aan hun dag geven. Met een flyer in de bus, krijg je misschien wel onverwacht positieve reacties. Proberen dus!

Maar vergeet niet te kijken welke handen je binnen de school al ter beschikking hebt. Heel wat scholen schakelen over naar team- of co-teaching. Wanneer de ene leerkracht de grote groep bij zich neemt, kan de andere leerkracht de leerlingen één voor één bij zich nemen om 10 minuten in Bouw! te werken. Of wanneer de leerlingen bezig zijn in hoekenwerk, kun je als leerkracht de leerlingen ook afzonderlijk bij jou nemen om even te oefenen in Bouw!. Zo kun je desgewenst ook als leerkracht de tutorrol opnemen.

Om de tutorwerking te laten slagen, dien je niet voor 1 keuze te gaan. Je hebt hier als school de volledige vrijheid om dit zelf in te richten. Denk maar aan 1 keer met een oudere leerling, 1 keer in het zorguurtje en 1 keer neem je als klasleerkracht de leerling afzonderlijk bij jou. Zo kom je ook aan de nodige oefenmomenten, zonder dat het voor één partij te belastend wordt.

Vanuit Lexima denken we graag mee wat mogelijk is op jouw school. Tijdens de Bouw-Pilot gaan we samen aan de slag, zodat Bouw! goed geïmplementeerd kan worden op jouw school.

Meer weten over Bouw!, hoe andere scholen ermee aan de slag gaan of interesse in de overige Lexima Magazine artikels? Volg de knoppen hieronder.