Compenseren

Iedereen gelijke kansen bieden, leerdrempels helpen wegnemen en zelfs het leerrendement verhogen? Dat wil toch iedereen! Compenserende software geeft ondersteuning bij dyslexie, dysorthografie, DCD, AD(H)D, ASS, enz.

Gratis via LeesVoor! voor leerlingen in het basis- en secundair onderwijs, mits attest!

Compenseren

Zelfredzaamheid verhogen

Door compenserende software Compenserende voorleessoftware geeft ondersteuning en vermindert de belemmeringen, die het hardnekkig zwak lezen en spellen met zich meebrengen. Dankzij deze software kunnen leerlingen met lees-, schrijf- of leerproblemen, zoals dyslexie eindelijk presteren op hun cognitieve niveau.

Compenseren gaat verder dan alleen voorlezen. Dit is wat je van al onze compenserende programma’s kunt verwachten:
- Voorleesfunctie
- Minimaal 3 vreemde talen
- Prisma woordenboek en afbeeldingenwoordenboek
- Woordvoorspeller
- Spraak-naar-tekst functionaliteit
- Scan-optie (OCR)
- MP3-bestanden maken
- Markeren, samenvatten en notities toevoegen
- ADIBib-boeken openen

Bij leerlingen met een NT2-achtergrond zoals OKAN- of meertalige leerlingen

Deze leerlingen zijn gebaat bij de inzet van compenserende software. De software zorgt dat zij beter kunnen omgaan met teksten. Het maakt hen zelfredzamer, taalvaardiger en zelfverzekerder in het Nederlands.

Voordelen bij het lezen

Een leerling met een NT2-achtergrond verwart vaak de klanken en tekens uit de thuistaal met de nieuwe taal. Dit wordt transfer genoemd. Het foutief gelezen woord, wordt niet gelinkt aan het gesproken woord. Hierdoor is het lastig de betekenis van het woord te achterhalen. De kleinere woordenschat in de nieuwe taal is een extra moeilijkheid.

Het lezen in een compenserend programma wordt makkelijker dankzij de voorleesfunctie en de meeleescursor. Hierdoor leest de leerling meer en zal de woordenschat in de Nederlandse taal toenemen.



Voordelen bij schrijven

Tijdens het schrijven ondervinden deze leerlingen problemen met spelling, woordkeuze en woordenschat. Door een foute klank-tekenkoppeling krijgen ze niet de juiste letters op papier gezet. Door een te kleine woordenschat in de nieuwe taal ondervinden zij moeite bij het gebruik van taalspecifieke elementen zoals de woordvolgorde, lidwoorden en voorzetsels.

Compenserende software spreekt mee tijdens het typen. Wanneer een leerling typt krijgt hij dus direct waardevolle auditieve feedback. Zowel woorden als hele zinnen worden uitgesproken zodat de leerling direct hoort wat hij heeft geschreven. Lidwoorden, voorzetsels en synoniemen kunnen worden opgezocht in de woordenboeken.