null

Online Inspiratiesessie 15/01

Laat je inspireren over de preventie van leesproblemen!

Op donderdagvoormiddag 15 januari nodigen we je uit voor een gratis online inspiratiesessie met professor Pol Ghesquière (KUL). In twee uur tijd krijg je antwoord op heel wat vragen die leven rond leesproblemen en hoe je die kan helpen voorkomen.

Online Inspiratiesessie 15/01
Durf jij je grenzen te verleggen in het lesgeven? Laat je inspireren in deze kennisgerichte online sessie en groei verder in je onderwijspraktijk.

Wat zijn signalen waarmee jij aan de slag moet — en welke interventies kun jij doen? Ontdek het antwoord tijdens onze gratis online inspiratiesessie met professor Pol Ghesquière.

Programma

9u: Start programma

  • Kennisthema: Preventie van taalproblemen – de dyslexie paradox
  • Gastspreker Professor Pol Ghesquière
  • We verrijken het kennisthema met praktische tools en inzichten vanuit Lexima en Schoolsupport
  • Maximum 2 uur

11u: Einde

Waarom tijd maken voor deze sessie?

Pol Ghesquière zoomt in zijn lezing in op het belang van een preventieve aanpak bij leesproblemen, op basis van neurobiologisch onderzoek naar de leesontwikkeling in de hersenen. Kunnen we dyslexie al vermoeden in de 3de kleuterklas? En wat is het tijdsvenster voor de meest effectieve interventie? Kom er alles over te weten tijdens zijn lezing.
  • Over Pol Ghesquière
    Pol Ghesquière is gewoon Hoogleraar Orthopedagogiek (leerstoornissen - deontologie en beroepsethiek) aan de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de KU Leuven. Zijn onderzoek richt zich voornamelijk op de cognitieve factoren gelinkt aan dyslexie en dyscalculie en hun neurobiologische basis, screening en diagnostiek bij specifieke leerproblemen, effectieve instructie en remedial teaching voor kinderen met lees-, spelling- en rekenproblemen.
  • Wat brengt deze sessie jou bij?

    Tijdens deze sessie krijg je antwoord op vragen zoals:

    • Hoe verloopt de leesontwikkeling in de hersenen?
    • Waarom is vroegtijdige detectie van leesproblemen zo belangrijk?
    • Welke signalen in de derde kleuterklas kunnen wijzen op een verhoogd risico op dyslexie?
    • Wat is het optimale moment om preventief in te grijpen bij beginnende leesproblemen?
    • Welke cognitieve factoren zijn voorspellend voor leesvaardigheid?
    • Hoe kunnen leerkrachten preventieve interventies inzetten om lees- en spellingproblemen te voorkomen?
    • Wat houdt de “dyslexieparadox” in?

Veelgestelde vragen

  • Ik kan niet (meer) aanwezig zijn. Wordt de bijeenkomst opgenomen?
    Het is altijd een meerwaarde om onze inspiratiesessies live bij te wonen. Je ervaart dan de interactie met andere deelnemers en kunt al je vragen rechtstreeks aan de gastspreker stellen. Lukt live bijwonen niet door je agenda? Schrijf je toch in: we delen dan exclusief met jou de 'uitgesteld-kijken'-link na afloop.
  • Hoeveel kost het om deel te nemen?
    Deelname aan deze bijeenkomst is volledig gratis. We vinden het belangrijk om onderwijsprofessionals te ondersteunen in hun specifieke behoeften en zo hoogwaardig onderwijs te bevorderen. We hopen deelnemers te inspireren met waardevolle kennis en inzichten.
  • Voor wie is deze bijeenkomst?
    Deze bijeenkomst is gericht op onderwijsprofessionals: directie, leerkrachten, zorgleerkrachten, ondersteuners, begeleiders, CLB-medewerkers, ... en therapeuten.
  • Hoe neem ik deel?
    Je schrijft je via de knop 'Meld je aan' in voor de online sessie(s) van jouw keuze. Je ontvangt bevestiging van je inschrijving in je mailbox en bekomt enkele dagen voor de sessie de link om deel te nemen. Na de sessie bezorgen we je de terugkijk-link en een korte enquête zodat wij ook van jou kunnen leren en zo de sessies optimaal in te richten.