null

Online Inpiratiesessie 10/02

Laat je inspireren over hoe je wiskundig talent op jonge leeftijd kan stimuleren!

Op dinsdag 10 februari nodigen we je uit voor een gratis online inspiratiesessie met professor Wim Van Dooren (KUL). In twee uur tijd neemt hij je mee doorheen recent Vlaams onderzoek over het wiskundig kunnen van jonge kinderen dat aantoont dat we onze ambities niet te laag moeten leggen!

Onderwerp: Wiskundig talent stimuleren van op jonge leeftijd: Inzichten uit Wis&Co.

Online Inpiratiesessie 10/02
Durf jij je grenzen te verleggen in het lesgeven? Laat je inspireren in deze kennisgerichte online sessie en groei verder in je onderwijspraktijk.

Wat zijn kernwiskundige vaardigheden en hoe kun jij deze stimuleren? Ontdek het antwoord tijdens onze gratis online inspiratiesessie met Wim Van Dooren.

Programma

13u: Start programma

  • Kennisthema: Giskundig talent stimuleren van op jonge leeftijd - Inzichten uit Wis&Co
  • Gastspreker Wim Van Dooren
  • We verrijken het kennisthema met praktische tools en inzichten vanuit Lexima en Schoolsupport
  • Maximum 2 uur

15u: Einde

Waarom tijd maken voor deze sessie?

Wim Van Dooren laat je ontdekken waarom een te enge focus op tellen en eenvoudige rekenhandelingen onvoldoende is voor een sterke wiskundebasis in het lager onderwijs. Dankzij deze sessie krijg je zicht op wat jonge kinderen wiskundig al kunnen, en hoe dat aansluit bij de ambitieuzere minimumdoelen voor kleuteronderwijs. Je ziet recente Vlaamse onderzoeksresultaten vanuit het Wis@Co project vertaald naar de klaspraktijk in de kleuter- en lagere school. Deze sessie versterkt je inzicht in hoe een uitdagend wiskundecurriculum vanaf de start interesse én latere prestaties kan stimuleren. En dat er reden is tot optimisme, want de onderzoeksresultaten geven alvast aan dat kinderen al heel wat meer in hun mars hebben dan we vaak denken.

Deze sessie richt zich op iedereen die op een of andere manier betrokken is bij wiskunde in het basisonderwijs: leerkrachten kleuter- en lager onderwijs, directies, pedagogisch begeleiders, lerarenopleiders, ontwikkelaars van leermaterialen, enzovoort.
  • Over Wim Van Dooren
    Wim Van Dooren is gewoon hoogleraar aan het Centrum voor Instructiepsychologie en -Technologie van de KU Leuven. Zijn onderzoek situeert zich op het snijpunt van de pedagogische wetenschappen, onderwijspsychologie, cognitieve psychologie en wiskundedidactiek. Het meeste van zijn onderzoek gaat over wiskundeleren en –onderwijzen in een breed leeftijdsbereik (van kleuters over leerlingen in het lager en secundair onderwijs tot en met wiskundige experts).
  • Wat brengt deze sessie jou bij?

    Tijdens deze sessie krijg je:

    • Inzicht in wat kernwiskundige vaardigheden zijn bij 4- tot 9-jarigen.
    • Hoe vroege vaardigheden in het ene domein latere ontwikkeling in andere wiskundedomeinen voorspellen.
    • Welke rol (wiskundige) taalvaardigheid speelt in de ontwikkeling van wiskundig denken.
    • Hoe de resultaten van het Wis&Co-project onderbouwd zijn en wat dat betekent voor je klaspraktijk.
    • Hoe je met onderzoeksgebaseerd lesmateriaal jonge kinderen op een haalbare, maar ambitieuze manier wiskundig kan uitdagen.

     

Veelgestelde vragen

  • Ik kan niet (meer) aanwezig zijn. Wordt de bijeenkomst opgenomen?
    Het is altijd een meerwaarde om onze inspiratiesessies live bij te wonen. Je ervaart dan de interactie met andere deelnemers en kunt al je vragen rechtstreeks aan de gastspreker stellen. Lukt live bijwonen niet door je agenda? Schrijf je toch in: we delen dan exclusief met jou de 'uitgesteld-kijken'-link na afloop.
  • Hoeveel kost het om deel te nemen?
    Bold, italic, underline and link
  • Voor wie is deze bijeenkomst?
    Bold, italic, underline and link
  • Hoe neem ik deel?
    Je schrijft je via de knop 'Meld je aan' in voor de online sessie(s) van jouw keuze. Je ontvangt bevestiging van je inschrijving in je mailbox en bekomt enkele dagen voor de sessie de link om deel te nemen. Na de sessie bezorgen we je de terugkijk-link en een korte enquête zodat wij ook van jou kunnen leren en zo de sessies optimaal in te richten.