Bouw! op De Mostheuvel

Al 3 jaar succesvol ingezet vanaf het aanvankelijk lezen

"De tijdswinst die we met Bouw! realiseren en het feit dat de kinderen het leuk vinden, maakt de investering qua tijd en budget zonder twijfel de moeite waard." – Sharis (logopediste in De Mostheuvel)

"Bouw! is een echte aanrader, ook voor het buitengewoon onderwijs. Al zouden we er maar 3 kinderen mee helpen, we zouden het de moeite vinden." - Els (intern begeleider in De Mostheuvel)

Sharis_DeMosteheuvel_oefenen-met-Bouw_Lexima.be

Sharis en Els, beiden logopedistes van opleiding, gebruiken het leespreventieprogramma Bouw! al 3 jaar op rij om het aanvankelijke lezen bij hun vastlopende lezertjes type 3 en 9 te stimuleren.  Ze hebben, samen met het leerkrachtenteam, 70 kinderen onder hun vleugels met ernstige sociale, emotionele of gedragsproblemen. Leren spreken en lezen zijn vaardigheden waar ze op De Mostheuvel in Westmalle sterk op inzetten en waarbij ze dankbaar gebruik maken van Bouw! in de ondersteuning.

Wat zijn de voordelen van Bouw! voor Sharis, Els en hun leerlingen?

    • Minder tijdverlies in het selecteren en klaarzetten van oefenmaterialen en dus meer beschikbare therapietijd
    • Tijdswinst omdat de tutor geen pedagogische of logopedische voorkennis nodig heeft
    • De Bouw!-rapportage helpt als indicator om de logotherapie verder uit te bouwen
    • Enthousiaste kinderen: lezen op tablet, torens bouwen, de avatar, … allemaal motiverende factoren
    • De 1-op-1 aandacht en directe feedback tijdens de oefenmomenten
    • Extra oefenkansen voor de leerling
    • De heldere tutorinstructie en de logische opbouw van het programma zorgen ervoor dat zowel tutor als leerling er snel mee weg zijn
    • Els en Sharis houden de vinger aan de pols door de toetsmomenten zelf af te nemen
    • Resultaten van Bouw! zijn een waardevolle input voor de oudercontacten


Wat zijn uitdagingen in de organisatie?

  • De iets moeilijkere hemdjesoefening kan soms eens een zucht ontlokken, maar is wel een erg belangrijk onderdeel
  • De snelheidsfactor is te stresserend en gebruiken ze in de Mostheuvel dus niet
  • Het invullen van de tutorrol vraagt de nodige organisatie
      • Op De Mostheuvel wordt dit ingevuld door stagiairs die een langere stageperiode lopen zodat er voldoende continuïteit is richting de leerlingen.
  • De systemen van leesmama’s en buddy’s (oudere leerlingen gekoppeld aan jongere) hebben ze, post-corona, nog niet opnieuw kunnen opzetten.
      • Dit zouden wel waardevolle tutoralternatieven kunnen zijn.
  • Leerlingen thuis verder laten oefenen in Bouw! ligt voor hun leerlingen iets moeilijker


Bouw! wordt op de Mostheuvel eerder remediërend dan preventief ingezet. Leerlingen starten pas met Bouw! als ze voldoende letters kennen.

 

Wil je het volledige artikel lezen? Vraag dan hieronder jouw (digitale of printversie) Lexima Magazine 2023 aan en duik in het artikel ‘Bouw! in VBS De Mostheuvel’ op pg 18-19-20. 

 

Wil je op effectieve manier werken aan de preventie van leesproblemen? Het programma Bouw! helpt leesproblemen met ruim 60% verminderen.

316x316_website_front-image-Lexima-Magazine