Hans van Luit, hoogleraar (em.) orthopedagogiek en gespecialiseerd in diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie of rekenproblemen aan de Universiteit Utrecht, benadrukt dat voorbereidend en beginnend rekenen voor kleuters niet gezien moet worden als optioneel, maar als een gerichte aanpak om hun ontwikkeling te ondersteunen.
Voordat kinderen naar de basisschool gaan, doen ze al veel ervaring op met getallen en hoeveelheden. In de tweede en de derde kleuterklas worden deze ervaringen verder uitgebreid door alledaagse situaties met getallen. Dit leidt tot getalbegrip of voorbereidende rekenvaardigheden.
Hoewel de meeste kleuters spontaan getalbegrip ontwikkelen, zijn er nog steeds veel die niet volledig profiteren van de beschikbare middelen en meer gestructureerde ondersteuning nodig hebben om voorbereidende wiskunde te begrijpen. Het ontbreken van adequate voorbereidende rekenvaardigheden kan leiden tot zwakke wiskundige vaardigheden in latere jaren, wat de noodzaak van gerichte interventie door kleuterleerkrachten benadrukt. Dit artikel geeft inzicht in de ontwikkeling van telvaardigheden en hoe kleuteronderwijs daarop kan inspelen.
Hieronder volgt een samenvatting door Sofia Boone van het uitgebreide artikel geschreven door Hans van Luit dat je integraal kunt lezen in het Lexima Magazine 2024.