Tanguy en Louise over Alinea

Leestijd 2 minuten

[VL-L] Tanguy en Louise over Alinea

HOGENT studenten getuigen

Extract uit het Lexima Magazine artikel 'HOGENT-studenten Tanguy en Louise over Alinea', auteur: Sofia Boone

Verder studeren met een leerprobleem? Dat kan zeker! Het is wel belangrijk om bij de keuze van je verderstudeerrichting en hogeschool /universiteit na te gaan wat de visie is m.b.t. leerproblemen en ondersteuning. Heb je recht op redelijke aanpassingen, dan vraag je bij aanvang van het academiejaar de begeleidingsmogelijkheden op en doe je de aanvraag best tijdig en zonder twijfelen. Ook de SIHO website (Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs) bundelt heel wat nuttige informatie. Zo vind je er de aanspreekpunten van elke hogeschool of universiteit.

In HOGENT biedt de studentenbegeleidingsdienst via een studietrajectbegeleiding ondersteuning. In principe kan elke HOGENT student gebruik maken van Alinea. De eXamode examenfunctie is alleen toegankelijk voor studenten met een geattesteerde functiebeperking. HOGENT heeft wel plannen om dit in de toekomst inclusief aan te bieden aan alle studenten. Hieronder laten we 2 studenten aan het woord.

Tanguy is een 20-jarige HOGENT-student immobiliën die omwille van zijn coördinatiestoornis (DCD) via de studietrajectbegeleiding van HOGENT ondersteuning krijgt. Dat betekent dat Tanguy extra tijd krijgt tijdens examens en de software Alinea gebruikt om hem te helpen bij zijn studie en tijdens zijn examens. Tanguy gebruikt Alinea om naar zijn cursusmateriaal te luisteren en het te bekijken terwijl hij zijn samenvattingen typt. Hoewel hij geen probleem heeft met lezen, is dit wel vermoeiend voor Tanguy door zijn coördinatiestoornis. Tanguy vindt Alinea nuttiger dan bijv. Word en het programma bespaart hem tijd en stress. Dankzij hij de eXamode functie kan hij Alinea Online ook gebruiken tijdens zijn examens. Tanguy's vastberadenheid en positiviteit helpen hem om de uitdagingen van zijn aandoening te overwinnen en hij hoopt anderen te inspireren met zijn doorzettingsvermogen.

Louise is een 19-jarige HOGENT-student verpleegkunde die in haar 4de middelbaar de diagnose dyslexie kreeg. Ondanks haar problemen met lezen en spellen, had ze een positieve schoolervaring dankzij ondersteunende leraren. In haar zesde jaar op de middelbare school zocht Louise begeleiding bij de studiebegeleiding van HOGENT om te bepalen of verpleegkunde een haalbare optie voor haar was. Via de studietrajectbegeleiding van HOGENT kan Louise Alinea gebruiken en krijgt ze extra tijd voor opdrachten. Hoewel ze niet wordt beoordeeld op spelfouten, wordt er wel van haar verwacht dat ze medische termen correct schrijft. De Latijnse namen van spieren en botten steekt Louise in haar Alinea woordenlijst. Door het gebruik van Alinea kan Louise langere teksten beluisteren. Dat ze de stem kan afwisselen vindt ze een plus. Ze gebruikt ook de dicteerfunctie als ze moe is en het correct spellen nog moeilijker is. Dankzij deze redelijke aanpassingen heeft Louise vertrouwen in haar capaciteiten en kan ze slagen in haar studie. Ze legde ondertussen al succesvol haar examens af met behulp van eXamode.