In het drukke schoolleven kan het soms een uitdaging zijn om optimaal aandacht te besteden aan voorleesmomenten in de klas. Misschien herken je enkele van deze situaties:
- leerlingen zijn niet (helemaal) betrokken tijdens leesmomenten
- het lukt niet altijd om het gewenste leesplezier bij je leerlingen te bereiken
- leesdoelen zijn niet (altijd) duidelijk of worden niet (altijd) gehaald
Interactief voorlezen biedt hier een oplossing. Deze methode kan je helpen om:
- met meer rust voor de klas te staan
- op een aangename én doelmatige manier lezen in je lessen te betrekken
- makkelijker de aandacht van leerlingen vast te houden
Interactief voorlezen is namelijk veel meer dan 'gewoon' een verhaal vertellen. Het is een dynamische aanpak waarbij je kinderen actief betrekt bij het verhaal, zowel voor, tijdens, als na het lezen. Door stimulerende vragen te stellen, positieve feedback te geven en linken te leggen met de leefwereld van de kinderen, creëer je een rijke leeromgeving die veel verder gaat dan alleen het verhaal.
Onderzoek toont aan dat deze methode niet alleen de woordenschat en het tekstbegrip van kinderen verbetert, maar ook bijdraagt aan hun sociale en emotionele vaardigheden. Bovendien prikkelt het hun fantasie en biedt het een brede blik op de wereld.
Maar hoe pak je interactief voorlezen nu precies aan? Welke vragen stel je? Hoe bereid je je voor? En hoe zorg je ervoor dat elk kind betrokken blijft?
In onze whitepaper delen experts Iris Vansteelandt, Jona Hebbrecht, Eline Decraene en Hilde Van Keer hun inzichten en praktische tips om je voorleesmomenten naar een hoger niveau te tillen. Of je nu leerkracht bent, ouder, of gewoon gepassioneerd over kinderen en lezen, deze methode zal je een nieuwe kijk geven op de kracht van voorlezen.
Nieuwsgierig geworden? Duik met ons mee in de wereld van interactief voorlezen en ontdek hoe je van elk voorleesmoment een onvergetelijke leerervaring kunt maken!