Efficiënter en inclusiever lesgeven met AI
Inspiratie van AI-evangelist Ulrich Petré
AI als krachtige partner in onderwijs
Ulrich Petré benadrukt dat de ware kracht van AI niet in de technologie zelf zit, maar in de wijze waarop mensen deze toepassen. Correct gebruik van AI begint bij duidelijke instructies: het PACTO-model helpt leerkrachten en leerlingen om doordachte prompts - simpel gezegd een instructie of vraag- te formuleren, zodat AI relevante en op maat gemaakte ondersteuning kan bieden. Hoe rijker en specifieker de context, hoe beter het resultaat. Dit bespaart tijd, voorkomt clichématige antwoorden en maakt het resultaat effectiever.
PACTO staat voor:
P = Persona → Wie moet AI zijn?
A = Actie → Wat moet AI doen?
C = Context → Waar gaat het over?
T = Toon → Welke stijl wil je?
O = Outputvorm → Wat wil je terug?
AI maakt onderwijs toegankelijker voor dyslectische leerlingen
Wereldwijd krijgen naar schatting 10 tot 15% van de leerlingen te maken met leermoeilijkheden zoals bijv. dyslexie, ADHD, enz. Deze leerlingen hebben baat bij gepersonaliseerde leermiddelen. Traditionele compensaties zoals extra tijd zijn nuttig, maar pakken niet het unieke leerproces aan.
Elke leerling leert op een unieke manier. Daarom is het essentieel dat onderwijs niet één uniforme route aanbiedt, maar juist flexibiliteit biedt in tempo, vorm en ondersteuning. AI kan teksten automatisch vereenvoudigen, audio-ondersteuning bieden en complexe informatie visualiseren. Zo verminderen frustraties en stimuleren succeservaringen, wat motivatie voor leren verhoogt.
Praktische voorbeelden en valkuilen
AI kan helpen om lesmateriaal rijker te maken door beelden, audio en interactieve elementen toe te voegen. Een leerling die Franse woordenschat moeilijk vindt, kan bijvoorbeeld via AI gezongen teksten oefenen. Maar belangrijk is altijd kritische borging: anoniem data invoeren, AI-output kritisch beoordelen en het gebruik van AI als assistent houden, niet als vervanger.
Naar een inclusief, toekomstgericht onderwijs
Door AI op een bewuste manier in te zetten, voorzien scholen in een gepersonaliseerd leerklimaat waarin leerlingen op hun eigen tempo en manier kunnen groeien. Dit bevordert zelfstandigheid en een positieve leerhouding, essentieel voor duurzame onderwijsresultaten.
Conclusie
De integratie van AI in het onderwijs is meer dan een technische hype; het is een kans op meer efficiëntie en inclusie. Met de juiste kennis en hulpmiddelen, zoals de inzichten van Ulrich Petré, kunnen leerkrachten AI benutten als waardevolle partner die helpt om elk kind maximaal tot zijn recht te laten komen.
Inspiratie voor dit artikel: online inspiratiesessie met AI-evangelist Ulrich Petré, 16/10/2025, waarin Ulrich heel wat handige tools en direct toepasbare tips gaf rond het gebruik van AI.