Bouw! op de Spanjeschool
Leestijd 2 minuten
Een extract uit het Lexima Magazine 2024 artikel, auteur: Sofia Boone
In dit Lexima Magazine interview delen directeur Gerdi Casier en adjunct-directeur Jean-Pierre Bekaert van de Spanjeschool-De Tassche in Roeselare hun ervaringen met het Bouw! Programma. Ze spreken er over hun inspanningen om de leesvaardigheid te verbeteren. Ze benadrukken de uitdagingen waarmee ze te maken hebben en benoemen het belang van gerichte taalinstructie. Gerdi en Jean-Pierre zijn niet alleen optimistisch over de impact van Bouw! op de leesvaardigheid van de leerlingen, maar benadrukken ook de rol van het programma in het bevorderen van inclusie en gelijke kansen voor alle leerlingen. De school onderzoekt mogelijkheden tot samenwerking, o.a. met lokale platformen, voor een bredere implementatie van het programma..
Lees hieronder de samenvatting of vraag hier je Lexima Magazine exemplaar aan (gedrukt of digitaal).
In Roeselare is de Spanjeschool - De Tassche (Arkorum scholengroep) een populaire en groeiende school met twee toegewijde directeuren, Gerdi en Jean-Pierre. Het enthousiasme voor het onderwijs is bij deze ervaren directeuren onverminderd groot. De school, die ooit klein begon met slechts 72 leerlingen, telt nu bijna 500 leerlingen verspreid over twee locaties. Gerdi en Jean-Pierre zijn trots op hun school en de groeiende leerlingenaantallen.
Als voormalig taakleerkracht en remedial teacher heeft directeur Gerdi een passie voor taal en het helpen van moeilijke lezers. Met de introductie van Bouw! op school is zijn ambitie van destijds ‘de zwakste lezers helpen zelfredzaam te worden’ terug de maatstaf. Gerdi gelooft dat deze ambitie cruciaal is om functioneel analfabetisme op latere leeftijd te voorkomen. Bouw! sluit nauw aan bij Gerdi's ervaring als taakleerkracht. Toen gaf Gerdi vier keer per week individuele instructie aan leerlingen. Dit niveau van individuele instructie geven, is op vandaag niet haalbaar voor de leerkrachten. Bouw! biedt daar de oplossing via een tutorsysteem waarbij de tutor geen onderwijsprofessional hoeft te zijn.
De kleuterleerkrachten voelen zich vaak onvoldoende voorbereid op het effectief bevorderen van taalactivering bij hun leerlingen. Het toegenomen aantal leerlingen, het sterk gestegen SES-percentage in de laatste jaren en de verhoogde werkdruk zorgen voor extra uitdagingen wat betreft het bieden van de nodige ondersteuning. Gerdi is ook enthousiast over de duidelijkheid van het programma Bouw!, ontwikkeld door professor Aryan van der Leij. Hij ontdekte het programma via een Lexima-inspiratiesessie en introduceerde het naderhand bij zijn docententeam.
Als we als leerkracht, begeleider of ouder de leesmotivatie bij onze kinderen en jongeren willen aanwakkeren, is het dus belangrijk om hun autonomie aan te spreken, verbondenheid te stimuleren en te werken in een context waarin ze hun competenties kunnen uitbouwen.