Klasse voor onderwijsprofessionals

Hoe basisvaardigheden (en de leerlingen) versterken?

Geef leerlingen met hardnekkige lees-, schrijf- of leerproblemen van bij de start van het schooljaar toegang tot compenserende programma's zoals Alinea of Kurzweil via het gratis LeesVoor! Vlaanderen (start 26/08).

Voordelen voor de leerlingen:

-Snellere en betere verwerking van leesteksten en schrijfopdrachten
-Efficiënter en zelfstandiger schoolwerk
-Meer zelfvertrouwen

Leerkrachten profiteren ook: minder individuele ondersteuning nodig + verhoogd leereffect en -plezier in de klas.

Lexima biedt leerlingtrainingen (groepen van 12 of 25) op school, inclusief 2-4 begeleiders. Zo bereiden we zowel leerlingen als onderwijsprofessionals optimaal voor op het gebruik van deze krachtige hulpmiddelen. We organiseren ook LeesVoor! infosessies en opstartsessies.

Lexima

Lexima versterkt de basisvaardigheden en neemt leerbelemmeringen weg. Hoe doen we dat? Door educatieve digitale programma's aan te bieden die extra ondersteuning bieden bij het lezen, schrijven en rekenen. Ze volgen een doorlopende leerlijn met oplossingen voor elke fase en passend bij de ondersteuningsbehoefte van de leerling. De integrale aanpak, uitgebouwd rond de pijlers 'preventie', 'remediëren', 'compenseren' en 'leesbevordering', steunt scholen en versterkt leerlingen. Neem even de tijd voor een kennismaking met Boekies, Bouw!, BLOON, Lezergame, Rekenheld, Alinea en Kurzweil. De Lexima Academie zet in op vorming en kennisverdieping.

Dat hier nood aan is, onderschreef onderwijswetenschapper Katrijn Denies (KUL) in een interview De Ochtend op Radio 1 (23/02/24): “Scholen gaan dit niet alleen kunnen oplossen. De brede maatschappij moet hen ondersteunen in hun taak.” Ze had het over de bijna verdubbeling (4.843 lln ’22-’23 tov. 2.620 in '17-'18 ) van het aantal leerlingen dat zonder getuigschrift het lager onderwijs verlaat. Een groeiende groep zet al in het 4de leerjaar, mits de leeftijd van 12, die stap. “Dat creëert ook uitdagingen voor het middelbaar want deze leerlingen missen enkele belangrijke basisskills.” alsnog Katrijn.

Via hybride en online inspiratiesessies met gastsprekers uit het onderwijsveld verdiepen we de kennis van onderwijsprofessionals over thema's als lezen, schrijven, rekenen en leren. Impressies van voorbije sessies lees je hier. We verzorgen ook gratis lezingen op Directie en ZOCO-dagen of pedagogische studiedagen.

Als school probeer je de methode-onafhankelijke en gebruiksvriendelijke programma's twee maanden gratis en begeleid uit tijdens een pilootproject. Wim Vlegels (Mariavreugde): "We werden niet in het water gesmeten, maar echt meegenomen. Het stappenplan was mooi uitgeschreven. We konden altijd bij Jan terecht met vragen."