Nieuws: samen op de VVL webinar leesvaardigheid
Praktische info
-
Wat je mag verwachten
Je mag die avond een lezing verwachten rond interventie bij aanvankelijk lezen en de toepassing van het leestrainingsprogramma Lezergame in de logopedische praktijk. Tevens zal een collega logopediste illustreren hoe zij Lezergame heel concreet inzet in therapie en zal een ouder een getuigenis afleggen over haar ervaringen terzake met (de school van) haar zoon.
Een sterk inhoudelijk programma dus, maar dat is niet alles! Als lid van de VVL krijg je korting op de deelnameprijs. Alle deelnemers genieten van van een aantal mooie kortingen op de Lezergame producten van Lexima en Pelckmans en krijgen na deelname het boekje "Lezergame zorg: vis in een net" toegestuurd!
Vanuit Lexima krijgen deelnemers volgende kortingen op de Lezergame:
- VVL-leden: 25% korting bij de aanschaf van het programma na 1 maand gratis uitproberen
- Therapeuten (niet VVL-leden): 15% korting na 1 maand gratis uitproberen (tot eind 2024)
- Onderwijs: 15% korting na 2 maand gratis uitproberen met begeleiding - via een pilootproject (tot eind 2024)
Daarnaast geeft Pelckmans aan alle deelnemers gedurende 1 maand 10% korting op volgende Lezergame items:
-
Datum en tijdstip
Deze webinar gaat via Zoom door op dinsdag 1 oktober 2024. Start om 19u30 en eindigt tegen 21u30. Na inschrijving ontvang je de deelnamelink enkele dagen voor de webinar.
-
KostprijsDe deelnameprijs is beperkt tot €20,00. VVL-leden krijgen een korting en betalen €15,00.
-
Programma
Vanaf 19u: onthaal
19u30: Korte introductie
19u35 Kwaliteit voorop bij aanvankelijk lezen: van wetenschap naar praktijk
Dr. Astrid Geudens, onderzoeker taal- en leesdidactiek Thomas More
Goed kunnen lezen is essentieel, en onderzoek heeft effectieve methoden geïdentificeerd om kinderen te ondersteunen in hun leesontwikkeling. De sessie behandelt praktische vragen over leesonderwijs, zoals het belang van vroege geletterdheid, preventieve aanpakken, en de rol van woordenschat in technische leesvaardigheid. Door onderzoeksresultaten te koppelen aan praktijkvoorbeelden, krijg je tijdens deze lezing inzichten mee voor didactiek en interventie bij aanvankelijk lezen.
20u05: De inzet van Lezergame om lezen te remediëren
Martine Ceyssens, logopediste en bedenker/ auteur van Lezergame
Moeilijk tot lezen komen werkt frustrerend voor ouders, school en uiteraard het kind zelf. Vaak lukt het niet omdat de stappen in het leesproces te groot zijn en het kind onvoldoende oefeningen heeft om tot automatisatie te komen. Martine Ceyssens is bedenker en auteur van Lezergame, een methodeonafhankelijk programma. Zij verkent in haar lezing de mogelijkheden die de oefenmappen, leesboekjes en educatieve game bieden in de begeleiding van kinderen met dyslexie.
20u35: Korte demonstratie van en toelichting bij de app Lezergame en Dashboards
Jan Vanneste, Lexima
20u50: Het gebruik van Lezergame in de logopedische praktijk
21u05Getuigenis over de Lezergame Lettersteunen
Valerie Leirens, ouder
21u15: Mogelijkheid tot vraagstelling