null

AI in de klas

Leestijd 2 minuten

Categorie(ën):
[VL-L] AI in de klas

Dit artikel voorziet je niet alleen van een volledig uitgewerkt voorbeeld, maar ook van algemenere informatie zodat ook jij straks efficiënt en correct met AI van start kan in je klas.

Algemene info: toepassingen, tips en aandachtspunten

AI-tools kunnen je namelijk heel wat tijd helpen besparen. Zo kun je ermee aan de slag voor je lesvoorbereidingen, het maken van toetsen of het geven van feedback.

Er zijn heel wat praktische en tijdsbesparende toepassingen. Denk maar aan:

  • Het genereren van gedifferentieerde oefeningen
  • Het snel maken van woordenschatlijsten in context
  • Het creëren van varianten van mondelinge opdrachten
  • Het opstellen van rubrics (*) voor evaluaties
  • Het genereren van rapportcommentaren
  • Het maken van actielijsten voor remediëring
  • Het snel formuleren van feedback

(*) Een rubric is een beoordelingsinstrument met specifieke criteria en prestatieniveaus voor het evalueren van opdrachten of vaardigheden. Het helpt bij het geven van gestructureerde en consistente feedback.

Er zijn een aantal aandachtspunten die je best indachtig bent bij het werken met AI-tools:

  • Controleer altijd de AI-output
  • Wees transparant over AI-gebruik
  • Vermijd privacygevoelige gegevens in prompts
  • Pas AI-gegenereerde teksten aan je eigen stijl aan
  • Wees kritisch en gebruik je expertise
  • Overweeg de energiekosten
  • Werk samen en leer van collega's
  • Volg schoolafspraken en wettelijke kaders

Wees vooral niet beschroomd om het zelf uit te proberen en er ervaring in op te doen.  Volgende tips voor efficiënt AI-gebruik komen je daarbij zeker van pas:

  • Experimenteer met prompttechnieken
  • Bewaar en deel effectieve prompts
  • Gebruik few-shot* en reverse** prompting
  • Genereer afbeeldingen voor opdrachten

( * ) Few-shot prompting: Een techniek waarbij je de AI enkele voorbeelden geeft van het gewenste resultaat, zodat het model beter begrijpt wat je wilt.

( ** ) Reverse prompting: Een methode waarbij je de AI vraagt om de beste prompt te formuleren voor jouw gewenste uitkomst.

Zelf van start gaan

 

Maak meteen werk van je eerste stappen en neem onderstaande oefeningen even goed door.

 

  • Opdracht 2: Wie quizt met AI?u>
    Een lesactiviteit waarin leerlingen AI (zoals ChatGPT) gebruiken om een quiz te spelen, waarbij ze de AI laten raden over onderwerpen die ze hebben geleerd. Het doel is om leerlingen te laten kennismaken met AI-technologie, hun beschrijvende vaardigheden te ontwikkelen en kritisch denken te stimuleren.