null

Programma's

Onze methode-onafhankelijke programma’s ondersteunen bij het voorkomen, remediëren en compenseren van lees-, schrijf- en rekenproblemen. Ze volgen een doorlopende leerlijn en zijn flexibel inzetbaar in de klas, tijdens therapie of thuis.

Scholen kunnen rekenen op begeleiding van onze inhoudelijk adviseurs, via een pilootproject met Bouw!, Lezergame en Alinea of in een persoonlijk gesprek.

Therapeuten en particulieren krijgen de kans om de digitale programma’s 1 maand gratis uit te proberen.

Programma's

Alle programma's, op de installatieversies na, zijn toegankelijk via LeerID, de single sign-on oplossing ontwikkeld door de Vlaamse overheid. Dat betekent dat leerlingen met één gebruikersnaam en één wachtwoord toegang hebben tot hun ondersteunend programma. Zo bespaar je kostbare tijd die je aan je leerlingen kunt besteden.

Kies een programma per thema

Lezen Lezen is de basis voor groei en succes, omdat het kinderen helpt teksten begrijpen, gebruiken en beoordelen. Alleen als kinderen plezier krijgen in lezen, zullen ze genoeg oefenen om vaardige lezers te worden. Bekijk
Spelling We leven in een geletterde maatschappij waarin geschreven teksten centraal staan, vooral op school waar veel kennis via teksten wordt overgedragen. Daarom is het essentieel dat iedereen leert om goed leesbare teksten te maken. Bekijk
Rekenen Rekenen is een essentiële vaardigheid om volwaardig mee te doen in de samenleving. Goed rekenonderwijs legt de basis voor gecijferdheid en is nodig om later wiskundige en logische vaardigheden op te bouwen. Bekijk
Compenseren Iedereen wil gelijke kansen, drempels wegnemen en het leerrendement verhogen. Compenserende software ondersteunt bij dyslexie, dysorthografie, DCD, AD(H)D, ASS en meer. Gratis beschikbaar via LeesVoor! voor leerlingen in het basis- en secundair onderwijs. Bekijk

Over de pijlers

Leesbevordering Leesbevordering is het stimuleren van kinderen zodat zij meer leesplezier en leesmotivatie ervaren. Want alleen als kinderen lezen leuk vinden, lezen ze voldoende om vaardige lezers te worden.
Preventie Onze preventieve aanpak richt zich op kinderen van de 3de kleuterklas tot en met het 2de leerjaar (of met een vergelijkbaar leesniveau) die een risico lopen op leesproblemen. Op deze manier wordt achterstand voorkomen.
Remediëren Bij het remediëren van lees-, spelling- en rekenproblemen ligt de nadruk op het wegwerken van achterstanden. Het is belangrijk dat de aanpak goed gestructureerd is en aansluit bij de specifieke problematiek.
Compenseren Compenserende software vermindert de belemmeringen die het hardnekkige zwakke lezen en spellen met zich meebrengen.

Lexima werkt!

Doeltreffende programma's

De programma’s van Lexima zijn bewezen effectief, op drie niveaus:

    Wetenschappelijk bewezen – o.a. het preventieve programma Bouw! → onderzoek UvA: 60% minder leesproblemen en dyslexiediagnoses!
    Practice based effectief – succes bij juiste inzet, met duidelijke monitoring van de prestaties, o.a. Alinea en Kurzweil
    Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek – o.a. BLOON, Lezergame, Bareka, Rekensprint, Rekenheld en Boekies
Zo zorgen we samen voor blijvende impact op de leerresultaten in alle scholen.
Samenwerken loont

Lexima is meer dan een leverancier van educatieve software. We stimuleren een schoolbrede inzet en de samenwerking op scholengroepniveau. Zo kan élke leerling die het nodig heeft meedoen.

    Gelijke kansen voor alle leerlingen
    ✓ Scholengroepen bundelen krachten voor grotere leeropbrengsten
    ✓ Implementatie en borging als gezamenlijk project
    ✓ Focus op gedeelde visie en betrokkenheid
Zorgen voor blijvende impact op de leerresultaten in alle scholen, daar gaan we voor!
Heb je een vraag?
Heb je een vraag? Neem contact met ons op
  • Focus op de individuele leerbehoefte
  • Bewezen effectieve programma's
  • Samen voor een optimale leeropbrengst