De kern van Lezergame

Lezergame biedt oefeningen op maat en is aantrekkelijk voor de leerlingen. Dankzij de transparante opbouw van het programma kun je eenvoudig differentiëren. Zo bieden de games de optie om woordenrijtjes op een prikkelarme manier te oefenen. Daarnaast is er de keuze tussen actieve leesspelletjes, waarbij het kind luidop moet lezen, of passieve leesspellen, waarbij de computer voorleest. De game bevat spelletjes met of zonder tijd, met aanpasbare leessnelheid en met gesproken speluitleg. Zo kunnen de leerlingen snel zelfstandig aan de slag met Lezergame. De keuze tussen oefenspel en vrij spel werkt motiverend en zorgt voor afwisseling. Via een klassikale inzet vindt Lezergame z'n plaats binnen de brede basiszorg. In de zorgklas kun je het materiaal individueel inzetten of in groepjes met gelijklopend niveau. Ook thuis verder oefenen kan.

 

Nieuw: Lezergame dashboards
Deze online rapportagetool biedt je een duidelijk overzicht van al je cliënten die met Lezergame werken, een overzichtelijke visuele samenvatting en een gedetailleerd foutenoverzicht van het oefentraject per kind.  Je filtert de rapportage op basis van tijdsinterval (laatste week / laatste 30 dagen / ...). De download- en afdrukmogelijkheid om het gedetailleerde foutenoverzicht toe te voegen in het LVS of om tijdens oudercontact/klassenraad te consulteren. Meer info.

Het totale Lezergame pakket

De games sluiten naadloos aan op de rest van de Lezergame-leestraining die bestaat uit leesboeken en oefenmappen. Te koop via Pelckmans-Abimo. Lezergame bestaat uit 3 leesboxen met telkens 6 leesboeken vol spannende avonturen die de figuurtjes Run, Bit en Zip tot leven brengen.

 

Je kunt de game Lezergame prima afzonderlijk inzetten als verrijking, extra speelse oefening of als remediëring. Gebruik je naast de game ook de leesboeken en oefenmappen, dan werkt dit versterkend

 

Demo of webinar kijken?

Wil je weten hoe Lezergame extra motiveert en zo als het ware ongemerkt aanzet tot beter leren lezen? Bekijk dan de demo of de webinar.

 

Op zoek naar verdiepende informatie? Klik hier 

Lezergame

Leesproblemen wegwerken

Lezergame is een educatieve leesgame voor élke jonge lezer. De remediërende software kan ingezet worden bij aanvankelijke en meertalige lezertjes (6 – 8 jaar) die vastlopen in het leesproces. Verrijkend of  als speelse extra oefening klassikaal, thuis of in de zorg, met Lezergame werkt elk kind zelfstandig en op eigen niveau. Voor multi-users nu uitgebreid met rapportagetool 'Lezergame Dashboards'.

    • Al spelend actieve participatie aan het leesproces
    • Drie trajecten: letters, eenlettergrepige en meerlettergrepige woorden
    • Het educatieve concept is van Martine Ceyssens, logopediste, lector aan de UCLL en auteur van o.a. “Mijn kind heeft dyslexie”.

Lezergame bestellen? Klik hieronder het product van je keuze

Meer over de nieuwste ontwikkeling Lezergame dashboards.

Ben je ondersteuner in een Leersteuncentrum? Klik dan hier door naar ons LSC-aanbod!

Wist je dat ...

Nieuw voor multi-user licenties: Lezergame Dashboards rapportagetool
Wat houdt het Lezergame Dashboard in?
  • Een online tool met duidelijk overzicht van alle leerlingen die met Lezergame werken.
  • Een overzichtelijke visuele samenvatting en gedetailleerd foutenoverzicht van het oefentraject van het kind.
  • Een filter op basis van tijdsinterval (laatste week / laatste 30 dagen / ...).
  • Een download- en afdrukmogelijkheid om het gedetailleerde foutenoverzicht toe te voegen in het LVS of om tijdens oudercontact/klassenraad te consulteren.

Waarom is het Lezergame Dashboard van grote meerwaarde voor jouw praktijk?
  • Als therapeut hoef je de fouten niet meer apart te noteren, bij te houden,... om fouten te analyseren en aangepaste oefeningen aan te bieden. Door het dashboard zie je in één oogopslag waar het kind nog extra oefening nodig heeft.
  • Vraag je kinderen om ook thuis te oefenen? Met het dashboard kan je ook de ouderparticipatie monitoren.
  • Het dashboard geeft je zicht op de effectieve leestijd van het kind.

Martine Knuts (logopediste) - VBS Bijzonder Onderwijs De Berk is laaiend enthousiast!
"Het dashboard is heel makkelijk in gebruik, het spreekt voor zich en kan echt intuïtief gebruikt worden. De weergave is heel overzichtelijk en de resultaten zijn direct consulteerbaar na het oefenen. Ik hoef geen notities meer te nemen bij het oefenen in Lezergame, de leerling krijgt nu volle aandacht en focus!"

Hoe bekom je het Lezergame dashboard voor je praktijk?
Lezergame voor multi-user licenties bestaat vanaf nu steeds uit de combinatie spel én dashboard. Het dashboard komt automatisch beschikbaar voor alle Lezergame pakketten met 1-5 licenties op lezergame.sensotec.be. Je logt in met dezelfde gebruikersgegevens als bij het spel Lezergame.

Bij aanschaf van Lezergame krijg je meteen ook de nodige instructies mee voor een gratis "Ga van start" - training om er snel en correct mee aan de slag te gaan. Ken je het spel Lezergame al goed? Stuur dan een mail naar consulenten@lexima.be voor meer info. Lezergame dashboard_Lexima_met titels
Hoe kun je Lezergame inzetten?
Je kunt de games, de oefenmappen en de leesboeken los van elkaar gebruiken, maar de verschillende onderdelen versterken elkaar als je ze combineert. Dankzij de transparante opbouw kun je zeer eenvoudig combinaties maken en differentiëren en motiveren in jouw praktijk.

  • Pre-teaching: Zwakkere lezers krijgen voor een leesles alvast een oefening op de lesstof. Zo zijn ze beter voorbereid en staan ze sterker tijdens de eigenlijke les.
  • Re-teaching: Je herhaalt wat in de klas aan bod kwam. Het kind oefent nogmaals die aspecten die aansluiten bij zijn/haar leesbehoeften.
  • Lezen in context: Het is belangrijk om bij leesproblemen de leesmotivatie te blijven stimuleren. Dat kan door de technische leesoefeningen te koppelen aan boeiende leesteksten.


  • Lezergame en het LEAPS-project (ITEC)
    De ontwikkelafdeling van Lexima (destijds Sensotec) werkte als technische partner mee in dit project. Het research project bracht heel wat interessante inzichten.

    “Het LEAPS-project paste perfect binnen de missie van imec’s Smart Education-programma. Dit programma is bedoeld om op feiten gebaseerde technologieën te ontwikkelen die menselijke ontwikkeling in verschillende facetten mogelijk maakt. LEAPS liet zien hoe samenwerking tussen de belangrijkste spelers in de EdTech-industrie, onderzoeksinstellingen en scholen essentieel om de digitale revolutie in het onderwijs te stimuleren.

    De studies toonden aan dat kinderen evenveel leren bij gebruik van tablets als via de traditionele methode. Met adaptief leren echter krijgt de leerling het systeem sneller onder de knie.

    Actie gratis uitproberen Lezergame van 2/10/23 t.e.m. 30/11/23
    De actievoorwaarden:
    • liep van ma 2/10 t/m do 30/11
    • je probeerde Lezergame in die periode helemaal gratis uit
    • je kon je ook aanmelden om tegelijkertijd Bouw! (preventie leesproblemen), BLOON (spelling) en Rekenheld (rekenen) gratis uit te proberen
    • na je aanmelding ontving je de link naar een online Ga-van-start-training
    • in de loop van de proefperiode kreeg je digitale ondersteuning
    • zonder opzeg vloeide de proefperiode vanaf 1/12 over in het betalend abonnement van jouw keuze. Tot dan kon je Lezergame op elk gewenst moment beëindigen via een kort opzeggingsmailtje naar consulenten@lexima.be.
    • naast de actievoorwaarden gelden ook de algemene en abonnementsvoorwaarden die je hier vindt.
    • ging je na de uitprobeerperiode verder met Lezergame, dan kreeg je 10% korting op je eerste factuur.

    usp-icon-rebrand Sluit aan op de individuele behoeftes van jouw cliënten
    usp-icon-rebrand Rapportage geeft inzicht in vordering
    usp-icon-rebrand Effectief bevonden door experts