Inspiratiesessies Online 15/10
De gastsprekers snijden thema's als preventie en remediëren van reken- en leesproblemen aan. Annemie Desoete: "Dyscalculie, over drempels & handvaten" Sandrine De Coster: "De kracht van feedback tijdens het leren lezen" Martine Ceyssens: "Lezergame inzetten bij aanvankelijke en vastgelopen lezertjes"
Tijdens deze gratis online inspiratiesessie op dinsdag 15 oktober zoomen we in op twee pijlers ‘preventie’ en ‘remediëring’.
De negatieve PIRLS-resultaten haalden volop de media. Het leesniveau van onze Vlaamse tienjarigen bereikte een dramatisch dieptepunt. Help je mee om dit aan te pakken?
Veelgestelde vragen
-
Ik kan niet (meer) aanwezig zijn. Wordt de bijeenkomst opgenomen?De bijeenkomst wordt niet opgenomen. Zorg dus dat je fysiek aanwezig bent om niets te missen. Deze bijeenkomsten worden regelmatig georganiseerd, meestal online en één keer per jaar fysiek. Houd onze website in de gaten voor toekomstige evenementen. Hopelijk zien we je op een andere datum.
-
Hoeveel kost het om deel te nemen?Deelname aan deze bijeenkomst is volledig gratis. We vinden het belangrijk om scholen te ondersteunen in hun specifieke behoeften en zo hoogwaardig onderwijs te bevorderen. We hopen deelnemers te inspireren met waardevolle kennis en inzichten.
-
Voor wie is deze bijeenkomst?Deze bijeenkomst is speciaal voor leerkrachten, IB-ers en RT-ers.
-
Over de gastspreker Annemie De SoeteGastspreker Annemie Desoete staat stil bij de criteria om van dyscalculie te spreken en bij de kenmerken en de drempels die personen met dyscalculie ervaren. Daarnaast bekijkt ze welke handvaten en 'redelijke aanpassingen' we kunnen aanbieden om ervoor te zorgen dat de slaagkansen op en de validiteit van toetsen vergroot worden.
-
Over de gastspreker Sandrine De CosterGastspreker Sandrine De Coster dompelt je tijdens haar lezing volledig onder in de kracht van feedback tijdens het leren lezen en het belang van het preventief aanpakken van leesproblemen. Leerkrachten geven vaak oppervlakkige feedback aan leerlingen die starten met hun leesproces. Ze nemen zinnetjes in de mond als “Goed gelezen, doe zo verder” maar daarmee kan de leerling moeilijk aan de slag. Sandrine geeft tips hoe je onvoldoende specifieke feedback anders kan verwoorden zodat het kind weet wat reeds goed gaat en wat hij/zij beter zou kunnen doen. Zo werk je naar procesgerichte specifieke feedback toe waarbij het kind precies hoort waar het op moet letten. Bovendien kadert Sandrine het belang van het bespreken van de gemaakte evolutie met de leerling. Je kijkt ook samen met het kind waar je naartoe wil binnen het leesproces.
-
Over de gastspreker Martine CeyssensGastspreker Martine Ceyssens bespreekt tijdens haar lezing het gestructureerde leesprogramma Lezergame dat is ontwikkeld om kinderen te helpen bij het automatiseren van letterkennis en systematische opbouw van woordstructuur. Niets zo frustrerend als een kind dat niet tot lezen komt! Niet alleen voor het kind zelf maar ook voor de leerkracht en ouders. Vaak lukt het niet omdat de stappen in het leesproces te groot zijn en het kind onvoldoende oefeningen heeft om tot automatisatie te komen. Vanuit deze frustratie ontstond Lezergame: het werd een gestructureerd leesprogramma waar aandacht is voor de automatisatie van de letterkennis en de systematische opbouw van de woordstructuur. Naast de leesblaadjes kan het kind ook interactief oefenen met een app. Op deze manier proberen we kinderen in het gewoon en buitengewoon onderwijs terug op de rails te krijgen…